2min

Tags in dit artikel

, , ,

Toen YouTube een jaar geleden met de lancering van de dienst Red kwam, was het de bedoeling dat het een geduchte concurrent van Netflix en Hulu zou worden. Gezien het aantal unieke bezoekers per maand (meer dan 1 miljard), lijkt dat eenvoudig. Maar het blijkt dat YouTube Red nog geen vuist heeft kunnen maken in de streamingmarkt.

De website The Verge stelt op basis van een aantal anonieme bronnen “met kennis van de situatie” dat YouTube Red afgelopen zomer 1,5 miljoen betalende abonnees had. Daarnaast waren er nog eens 1 miljoen gebruikers die in de proefperiode zaten en dus niet betaalden.

De cijfers laten zien dat Google’s videodienst er moeite mee heeft gebruikers ervan te overtuigen dat het zinvol is om te betalen voor iets waar ze al meer dan een decennium gratis toegang toe gehad hebben.

Tegelijk moet opgemerkt worden dat YouTube Red pas in vier landen beschikbaar is: de Verenigde Staten, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat impliceert natuurlijk dat YouTube zijn complete bezoekersschare nog moet aanspreken. Daarnaast merkt The Verge op dat YouTube’s dienst sneller groeit dan bijvoorbeeld de Amerikaanse streamingdiensten CBS All Access en Sling TV.

YouTube stelt dat Red-abonnees ook veel meer gebruik maken van de videodienst dan de niet-betalende bezoekers. Gemiddeld zouden ze ook 75 procent meer YouTube video’s kijken op hun televisies dan gewone gebruikers.

YouTube laat zelf dan ook tegenover The Verge weten “tevreden te zijn met het momentum van YouTube Red” en dat er “een gezonde maandelijkse toename van het aantal leden is”. Eind dit jaar zijn er twintig Red Original series en films op de dienst uitgebracht.