Google Analytics heeft afgelopen dinsdag een upgrade gekregen. De gratis dienst van Google die de statistieken kan bij houden van websites loopt daardoor nu voor op de concurrentie, ook op de betaalde concurrentie.
Google heeft onder andere een API toegevoegd, welke ervoor zorgt dat de statistieken van Google te exporteren zijn. Verder zijn er maatrapportages, geavanceerde segmentatie, een vernieuwde interface en een rijkere functionaliteit voor gegevensvisualisatie toegevoegd aan Google Analytics. Men kan de dienst nu eveneens integreren met Google AdSense.
Google Analytics is met de upgrade van afgelopen woensdag flink verbeterd: "Je hebt de kleinere partijen en het topsegment. Met de upgrade is Google Analytics in het topsegment terecht gekomen", aldus André Scholten van Traffic4U, een specialist in zoekmachinemarketing.
Veel functies die normaal alleen via betaling te vinden zijn, zijn nu gratis beschikbaar. "Vaak krijgen de web analytics-bedrijven die geld vragen voor hun pakket de vraag waarom dit geld kost terwijl Google het gratis aanbiedt. Zij hadden eerder de functionaliteiten die deze kosten rechtvaardigden, maar die functionaliteiten zitten nu ook in Google Analytics. Hun waarde moeten ze nu echt uit maatwerk gaan halen", zegt Scholten.
Bedrijven in het middensegment vinden dit waarschijnlijk niet zo leuk. "Google Analytics gaat nu aan hun voorbij. Pakketten als Adcenter Analytics van Microsoft en OneStat voelen de hete adem in de nek. Het lijkt me dat dit voor hun als een bedreiging voelt."
Scholten meldt tevens: "Aan de top heb je pakketten als Omniture, Sitestat en Coremetrics. Daar kan Google zich niet op alle vlakken mee meten, maar andere alternatieven zijn er eigenlijk niet zoveel in de hoge klasse. Veel bedrijven hebben een Porsche aangeschaft om naar de overkant van de straat te komen, vooral voor deze bedrijven is Google Analytics heel interessant geworden."