OpenAI lijdt verlies op duur ChatGPT Pro-abonnement

OpenAI lijdt verlies op duur ChatGPT Pro-abonnement

De zoektocht naar een winstgevend businessmodel verloopt nog altijd stroef voor OpenAI. Zelfs het nieuwe, relatief dure, ChatGPT Pro kost meer dan het oplevert.

De CEO van OpenAI, Sam Altman, zei zondag dat het bedrijf momenteel verlies lijdt op zijn ChatGPT Pro-abonnement van $200 per maand. Dit komt doordat mensen er meer gebruik van maken dan het bedrijf eerder dacht. Altman gaf zelf op X toe dat hij de prijs persoonlijk bepaalde bij de introductie. Hij verwachtte toen dat het abonnementsgeld voldoende zou zijn voor OpenAI om geld met de dienst te verdienen.

Snellere versie van ChatGPT

ChatGPT Pro, dat eind vorig jaar werd gelanceerd, biedt toegang tot een geüpgrade versie van OpenAI’s o1 redeneer-AI-model, de o1 pro-modus, en heft limieten op voor verschillende andere tools van het bedrijf, waaronder de Sora-videogenerator. Daarnaast is de Pro-versie in staat zorgvuldig(er) naar de gegenereerde content te kijken, wat het aantal hallucinaties moet verminderen. 

Zoals Techzine al vaker schreef OpenAI is niet winstgevend. Dit ondanks het feit dat het sinds de oprichting ongeveer $20 miljard aan investeringen ophaalde. Het bedrijf verwachtte vorig jaar naar verluidt verliezen van ongeveer $5 miljard bij een omzet van $3,7 miljard.  

OpenAI, de maker van ChatGPT, verwacht dit boekjaar ongeveer $5 miljard verlies bij een omzet van $3,7 miljard, zo meldde CNBC. Uitgaven zoals personeelskosten, kantoorhuur en AI-trainingsinfrastructuur zijn hiervan de oorzaak. Op een gegeven moment kostte ChatGPT OpenAI naar schatting $700.000 per dag.  

Herstructurering van het bedrijf

Recentelijk gaf OpenAI toe dat het bedrijf meer kapitaal nodig heeft dan het zich had voorgesteld. Dit terwijl het zich voorbereidt op een herstructurering om nieuwe investeringen aan te trekken. 

Die herstructurering zou van het bedrijf een ‘normale’ winstgerichte onderneming maken. Op dit moment heeft de organisatie nog een non-profitbestuur. Deze voorgenomen transitie leidt echter tot veel kritiek, onder meer van Elon Musk.

Duurdere abonnementen

Om winstgevendheid te bereiken, overweegt OpenAI naar verluidt de prijs van zijn verschillende abonnementen te verhogen. Het bedrijf projecteert optimistisch dat de omzet in 2029 $100 miljard zal bereiken, wat overeenkomt met de huidige jaarlijkse verkoop van Nestlé.