Volgens Cliff Bleszinski, design director bij Epic Games, is het noodzakelijk dat downloadable content (DLC) op de schijfjes van games meegeleverd wordt. Hij zegt zelf niet de grootste fan van deze werkwijze te zijn, maar het is nu eenmaal de "lelijke waarheid" van vandaag de dag.

Dat zegt Bleszinski in een interview met GameSpot op het Penny Arcade Expo East-evenement dat onlangs in Boston plaatsvond. De discussie over de wenselijkheid van het al dan niet toevoegen van DLC op de schijf bij aankoop is aangewakkerd na de lancering van de game Street Fighter X Tekken. Daarop was een rooster te zien met een groot aantal vechters, maar gamers waren niet in staat om met ieder karakter te spelen. De reden hiervan is dat deze karakters pas op een later moment beschikbaar zijn als DLC. Dit heeft game ontwikkelaar Capcom veel kritiek opgeleverd.

Bleszinski vindt dat deze werkwijze niet de schoonheidsprijs verdient, maar verdedigt deze alsnog. "Als je een game maakt, beland je vroeg of laat in een fase waarin het spel prakisch klaar is. Deze periode duurt drie tot vier maanden. Je moet het team dan wel nog iets geven om aan te werken", aldus Bleszinski. In deze periode wordt er volgens hem aan DLC gewerkt.

De design director vervolgt zijn verhaal: "Om compatabiliteitsproblemen te voorkomen, is het noodzakelijk dat een deel van de content on-disc wordt geplaatst. Dit is de lelijke waarheid van de gaming industrie. Ik ben niet de grootste liefhebber van deze werkwijze, maar het is een onfortuinlijke realiteit." Op het moment dat gamers hun spellen volledig digitaal kunnen downloaden, zal er een einde komen aan deze praktijken, aldus Bleszinski.