Twitter gaat binnenkort van start met nieuwe gesponsorde tweets in de Verenigde Staten. Deze gesponsorde tweets worden gebaseerd op de browsehistorie van de gebruiker. Wel gaat Twitter een mogelijkheid bieden je hiervoor af te melden zodat het bedrijf geen gebruik maakt van de browsehistorie.

Inmiddels is het voor veel gebruikers geen verrassing meer, op veel websites waar je komt wordt je surfgedrag in kaart gebracht en bijgehouden. Als je dan vervolgens in de dagen daaropvolgend op andere websites komt wordt je terugverwezen naar een artikel of product op een website waar je eerder die week bent geweest. Hiervoor wordt het surfgedrag nauwlettend in de gaten gehouden. Ook Facebook doet dit in een zeer geavanceerde vorm.

Twitter is nu de volgende partij die zich in deze markt gaat storten. Het bedrijf willen binnenkort gesponsorde tweets gaan aanbieden op basis van het surfgedrag van de gebruikers. Twitter kan dit makkelijk doen omdat op veel webpagina’s een Tweetbutton aanwezig is. Wel zal Twitter de mogelijkheid gaan bieden om je uit te schrijven voor dit soort advertenties waarbij je gedrag in kaart wordt gebracht.