2min

De Amerikaanse streamingdienst wil volgens bronnen van de Wall Street Journal volgende maand beginnen met internationale uitbreiding. Het zou op dit moment in onderhandelingen zijn met enkele grote platenlabels om snel nieuwe abonnementsvormen aan te bieden in de Verenigde Staten en in andere delen van de wereld.

Het op dit moment zestienjarige merk is een uitzondering op de markt. Waar concurrenten als Spotify en Apple Music het direct mogelijk maken voor gebruikers om afzonderlijke nummers of complete albums van muzikanten af te spelen, is dat bij Pandora niet mogelijk. Mensen kunnen voor de dienst aangeven wat hun muzieksmaak is, waarna er automatisch een radiozender gemaakt wordt. Daarbinnen worden nummers afgespeeld die passen bij de smaak van de gebruiker, die er niet zelf nummers aan kan toevoegen.

Inkomsten komen voor Pandora vooral uit reclame. Het heeft tachtig miljoen actieve gebruikers in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Tegelijk is er een reclamevrije versie, die vijf dollar per maand kost.

De platenlabels schijnen niet helemaal blij te zijn met de internationale plannen van Pandora. Dat komt omdat ze graag controle willen over welke nummers er afgespeeld worden. Die controle hebben ze niet, omdat Pandora volgens de Amerikaanse wetgeving onder radio valt, waarbij het dus zelf mag bepalen welke nummers afgespeeld worden, zolang het maar de gebruikelijke tarieven afdraagt. Internationaal zit dat iets moeilijker.

Om de internationale activiteiten mogelijk te maken, zou Pandora volgens de Wall Street Journal een volwaardige streamingdienst willen worden. Daarbij is het van plan een dienst zoals Spotify en Apple Music aan te bieden, waarbij gebruikers voor 10 dollar per maand toegang krijgen tot tientallen miljoenen nummers en zelf kunnen kiezen wat ze luisteren. Ook is Pandora van plan om het mogelijk te maken muziek offline af te spelen, zolang mensen daar maar vijf dollar per maand voor neerleggen.