Abonneer je gratis op Techzine!

De verkoop van mobiele telefoons is in het derde kwartaal met 23 procent toegenomen tot 132 miljoen stuks. Dit groeicijfer ligt aanzienlijk boven de score van 11 procent in het voorgaande, tweede kwartaal van dit jaar. Dat meldt het Britse onderzoeksbureau Strategy Analytics. Ook in het eerste kwartaal was al sprake van een procentuele verkoopgroei met ‘dubbele cijfers’ (10 procent of meer). Strategy Analytics ziet in deze aanhoudende groei een ‘bemoedigend teken’ dat de wereldmarkt voor mobiele telefoons aan een ‘krachtig herstel’ bezig is.

De onderzoekers verwachten ook het komende kerstseizoen hoge verkoopcijfers. Opkomende markten als Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa geven hernieuwde groei van het aantal abonnees op mobiele netwerken te zien. Daarnaast vervangen gebruikers in meer ontwikkelde markten in toenemende mate hun mobieltje door toestellen met ingebouwde camera, kleurenscherm en multi-media messaging (MMS). Strategy Analytics ziet in deze ontwikkelingen aanleiding de prognoses voor het gehele jaar naar boven bij te stellen tot een geraamde afzet van 492 miljoen stuks. Het betreft hier de zogenaamde ‘sell-in’-cijfers, dat wil zeggen toestellen die de fabriek aan de distributeurs heeft geleverd maar nog niet per se aan eindgebruikers zijn verkocht.