Abonneer je gratis op Techzine!

Ook de spelindustrie heeft door de komst van de computer een grote opmars weten te maken.

Sinds 1952 hebben technici en pioniers al met succes een visueel spel met behulp van een display weten te maken. In 1952 lukte het een student aan de universiteit van Cambridge om een spel te ontwikkelen namelijk “Tic-Tac-Toe”, dat inmiddels een klassieker is. In 1958 wordt het spel “Tennis for Two” ontwikkeld, in 1962 het spel “Spacewar” en in 1967 het beroemde spel “Ping Pong”. Dit zijn dé allereerste gemaakte videospellen in de geschiedenis.

Pong

Later in 1968 werd er een prototype ontwikkeld van de spelconsole genaamd de “Magnavox Odyssey” (een spelconsole is een toestel dat meestal voor aansluiting op een TV is ontwikkeld om spelletjes op te spelen, consoles van tegenwoordig zijn de Playstation 2 van Sony, de Xbox van Microsoft en de Gamecube van Nintendo). In 1968 werd de eerste spelconsole in de geschiedenis in productie genomen, jammer genoeg sloegen de spellen niet aan bij de doelgroep en werd een financiële misstap.

Later probeerde de maker van het prototype Nolan Bushnell het nog een keer in 1972, hij ging samen met een ander bedrijf in zee. Samen vormden ze een nieuw bedrijf dat Atari heette. Dit bedrijf is zeer succesvol geworden nadat ze een nieuwe console genaamd de Atari 2600 met leukere spellen hadden uitgebracht. De bijbehorende spellen genaamd Pong, Pacman en Dragon’s Liar, werden een ongekend groot succes. Deze console en de spellen die erbij hoorden zijn de bouwstenen geworden voor de spelindustrie.

[center]De 2600 Atari console[/center]

Al snel zagen andere bedrijven dat Atari veel succes boekte, dit succes had tot gevolg dat er ook vele andere bedrijven kwamen die consoles en spellen op de markt gingen brengen. De meeste nieuwe bedrijven konden niet opboksen tegen het grote succes van Atari, behalve een Japans bedrijf genaamd Nintendo.

Nintendo:
Nintendo werd officieel opgericht in Japan op 6 november 1889 door Fusajiro Yamauchi en maakte toen handgemaakte hanafuda kaarten voor gebruik in een Japans kaartspel van de zelfde naam. Omstreeks een eeuw later, toen het bedrijf zich bezig ging houden met andere zaken bracht het in 1983 een 8-Bit console uit genaamd Famicom (Family Computer) onder de naam van Nintendo Entertainment System . Dit was de eerste console gebaseerd op het cardridgesysteem.
Het systeem was erg succesvol, er werden meer dan 500.000 exemplaren van verkocht binnen twee maanden. De console was technisch gezien superieur aan zijn concurrenten en redelijk goedkoop, geprijsd op $100.

[center]De Famicon van Nintendo[/center]

Er ontstond een nieuw tijdperk voor de spelindustrie, een tijdperk met enorme technologische vooruitgang sinds 1984.

In 1984 werd de eerste laserdisk console ontwikkeld, deze console werkte niet meer met cassettes die je in de console moest stoppen maar met “cd’s”.
In ditzelfde jaar lanceerde Atari een uitermate bijzonder spel dat zijn tijd eigenlijk voor is, namelijk een spel met driedimensionale beelden erin. Toen was dat een enorme stap vooruit voor de spelindustrie. Er werden in de komende jaren nog meer verbeterde consoles op de markt gebracht door Atari en Nintendo.

In 1987 liet Nintendo zien waartoe ze in staat zijn, ze lanceerden de inmiddels
beroemde Gameboy.

Sega:
Inmiddels kwam er een nieuw en succesvol bedrijf in de schijnwerpers te staan…
Sega produceerde in 1988 als eerste de 16-Bit console, een console die tot veel meer in staat was in vergelijking tot de 8-Bit console. Ondanks tegenvallende verkoop in dat land werd de Mega Drive al snel populair bij de de meeste gamers. In 1989 volgde een release in de Verenigde Staten waarbij de naam Mega Drive werd vervangen door Genesis. In 1990 werd de Mega Drive onder die naam ook in Europa uitgebracht. De Mega Drive kwam met zijn eigen spelaanbod, Sonic The Hedgehog was het spelsymbool voor deze console en tegelijkertijd een antwoord op Nintendo’s Mario, waar ik hierna op in ga. Met de komst van Sonic was de strijd tussen Nintendo- en Sega-fanboys begonnen.

SNES:
De Super Nintendo Entertainment System (SNES), in Japan Super Famicom genoemd, kwam in 1991 uit. Net als Sega kwam Nintendo ook met een 16-bits spelcomputer, de opvolger van de NES. Uniek waren de controllers, die voor het eerst met zogenaamde ‘schouderknoppen’ waren uitgerust. Dit zijn knoppen op de bovenkant van de controller, die met je wijsvinger kunt bedienen. Ook het spelaanbod bij de Super Nintendo was denderend, de Donkey Kong, Mario, Lufia en Zelda serie waren zeer succesvol bij het grote publiek.

Nadat vrijwel alle bedrijven de 16-Bit console in hun eigen vorm hadden uitgebracht stond er een nieuw tijdperk voor de deur; het 32-Bit tijdperk.

32-Bit:
In 1994 lanceerde Sony de Playstation en Sega zijn Saturn, allebei zijn het 32-Bit consoles die vrijwel alleen 3D-spellen draaien. Echter moet ik er wel bijzeggen dat de Saturn een regelrechte flop is geworden doordat het haast geen vraag naar bleek te zijn en men meer uitkeek naar de Playstation van Sony, die technisch superieur was aan die van Sega.

De 32-Bit console heeft gezorgd voor het 3d-tijdperk, de capaciteiten van deze console zijn voldoende om 3d-spellen optimaal te beleven. In dit nieuwe tijdperk is de populariteit van oudere 2D (2 dimensionale) spellen achteruit gegaan, men interesseert zich enkel nog voor de mooi 3D spellen. Na de lancering van de Playstation zijn er nieuwere consoles bijgekomen zoals de eerder genoemde Playstation 2 van Sony, de Xbox van Microsoft en de Gamecube van Nintendo. Deze nieuwere consoles gaan nog verder in de beleving van graphics en spelbeleving. Momenteel wordt de Xbox 360 volop verkocht is de Playstation 3 in aantocht en introduceert Nintendo een de WII in het vierde kwartaal van 2006.

Echter ga ik niet in op alle consoles, vooral de nieuwere consoles zijn reeds bekent bij het publiek, daar minder interessants over te vertellen. Ik heb de geschiedenis van de spelindustrie op consoles naar voren gebracht. Er is ook een tamelijk kleinere geschiedenis van de spelindustrie op de computer, maar vroeger gebruikte men computers vooral om grote calculaties mee te verrichten en tekst mee te verwerken. Er was dus geen sprake van een echt computerspel. Consoles hebben als het ware de rol van de computer als spelmachine op zich genomen. De echte bureaucomputer leefde gescheiden van de console. Pas in het begin van de jaren negentig werden de computer steeds krachtiger en namen ze de rol van spelmachine op zich. Zelfs nu bestaan er nog krachtige consoles naast de computer. Ik denk echter zelf dat de consoles langzaam zullen uitsterven als reactie op het steeds krachtiger worden van de hedendaagse computer.

Games per jaar:
Er zijn vele verschillende soorten spellencategorieën, om een paar voorbeelden te geven heb ik deze tabel opgesteld met succesvolle spellen van dat jaar:

1947: Primitieve raketsimulatie Eerste grafische videospel
1952: Tic-Tac-Toe (Noughts and Crosses) Boter – Kaas en Eieren
1958: Tennis for Two Een virtueel tennisspel.
1962: Spacewar Een spel rond een ruimtereis.
1967: Ping Pong Een virtueel pingpong spel.
1969: Computerspace Gemaakt door de oprichter van Atari.
1972: Pong 2e gemaakte tennisspel door Atari.
1979: Asteroids Ontwijk als ruimteschip asteroïden.
1980: Pac-Man Het eerste beroemde Arcadespel
1980: Space Invaders Schiet ruimtewezens neer.
1981: Donkey Kong Een bekende van Nintendo
1982: Grand Prix Het eerste racespel voor de Atari console.
1986: Arkanoid Zeer populair Arcadespel van die tijd
1987: Legend Of Zelda Klassiek avonturenspel.
1989: Tetris Grote hit op de Gameboy
1992: Wolfenstein 3D Strijd als soldaat tegen Hitler
1993: Myst Fantasiespel
1993: Doom Horrorspel met enge wezens
1997: Carmageddon Bloederig spel, zeer grof voor die tijd
1998: Unreal Zeer populaire shooterl
2002: GTA 3 Speel als gangster in een stad
2003: Manhunt Gruwelijk moordspel

Naarmate de tijd vordert verandert ook de soort spellen, mede door de technologische ontwikkelingen zijn spellen tot meer in staat qua virtuele prestaties en de indruk op de gebruiker.

[center]Het klassieke en populaire spel Tetris[/center]

Maatschappelijke effecten:
In de loop der jaren zijn de spellen echter geworden. Spellen zoals Pong zijn niet meer dan een aantal bewegende blokjes, terwijl spellen van nu grafisch zeer geavanceerd in elkaar zitten. Ze zijn tevens een grotere rol gaan spelen in onze maatschappij, toen het spel Carmageddon ( in dit spel Carmageddon moet men in een auto voorbijgangers doodrijden om zo spelpunten te behalen ) uitkwam in 1997 wist de Tweede Kamer niet of het spel nou wel zo geschikt zou zijn voor de Nederlandse jeugd. Dit geeft al aan dat de spelindustrie een grote rol speelt in onze samenleving, er zijn immers veel mensen die deze videospellen spelen. Ook spelen bij deze deelvraag psychische gevolgen een rol, mensen speelden vroeger met elkaar een spelletje en gingen meer met elkaar om. Tegenwoordig zijn mensen meer met zichzelf bezig en speelt men achter zijn computer een spel. Deze vorm van individualisering verslechtert ook de sociale omgang met elkaar. Echter, aan de andere kant kan je ook spreken van een stabiliteit omtrent dit aspect, neem bijvoorbeeld het spelen van een game in multiplayer modus. Met deze wordt van spelen ben je toch met elkaar bezig, de impact op sociaal vlak hoeft dus niet altijd negatief te zijn.

[center]GTA 3, een gewelddadig spel[/center]

Vroeger waren er niet veel spelcategorieën, mede doordat de technologie toen nog niet geavanceerd genoeg was om gecompliceerde spellen te maken. Nu zijn er tal van verschillende spelsoorten.

Spelsoorten:

Platformgames:

Meestal oudere spellen die bij een console horen, vroeger werden platformgames bij de introductie van een nieuwe console uitgebracht.
Een goed voorbeeld is Super Mario Bros voor de Super Nintendo.

Adventure:

Realistische spellen waarin veel valt te ontdekken in verschillende werelden.
Een succesvol spel als The Legend Of Zelda is hiervoor typerend.

[center]The Legend Of Zelda[/center]

FPS (First Person Shooter):

Schieten in de Ikvorm, je staat centraal in het spel en kijkt door de ogen van de hoofdrolspeler. Het doel is om zoveel mogelijk eenheden van de tegenstander te doden.

Life Simulation:

[center]The Sims[/center]

Een simulatie van het alledaagse leven. Het populairste spel uit deze categorie is wel De Sims (2).

Racers:

[center]GT Legends[/center]

Bij dit soort spellen rij je in een snelle auto, het doel is natuurlijk om het eerst de finish te passeren of de snelste ronde te rijden. Deze spellen zijn vaak extreem realistisch en de circuits waarop men rijd zijn exact nagemaakt als de echte.
Voorbeelden zijn: Need for Speed, Gran Turismo, Formula One, enz.

Real Time Strategy:

[center]Red Alert 2[/center]

Complexe spellen waarbij een oorlog of stad in goede banen geleid moet worden. Voor deze spellen is inzicht en intelligentie niet overbodig.
Het spel is zo gebouwd dat je van bovenaf alles bestuurd en controleert. Bekende titels zijn: Command And Conquer, Rise of Nations, en Warcraft.

Dit zijn de meest populaire spelcategorieën van dit moment, er zijn natuurlijk nog veel meer soorten spelsoorten die minder bekend zijn.

Conclusie:

Zoals ik al eerder zei hebben spellen een grote invloed op onze samenleving. Veel ( jongere) mensen worden beïnvloed door spellen, volgens sommige mensen zetten schietspellen aan tot geweld.

Voor vele bedrijven is er vandaag de dag veel geld te halen in deze markt, nu in 2004 gaat in deze branche naar schatting 25 miljard euro om en men denkt dat dan bedrag zal oplopen tot 100 miljard in 2010. Deze bedrijven kunnen zoveel geld verdienen doordat ze continu inspelen op de ontwikkelingen en wensen van de consument. Elke volgende generatie spelletjes had weer een nieuw snufje; iets nieuws. Mede door de technische ontwikkelingen werden beelden realistischer, kwam er toepasselijke muziek bij het spel en levensechte geluiden. Het bedrijfsleven speelde in op trends en ging krachtige multimedia-PC´s bouwen en op de markt brengen.

Wat ooit begon als een blokkerig spel genaamd “Spacewar” is nu een spel die dicht in de buurt komt van “virtual reality”