2min

Tags in dit artikel

, ,

Uit resultaten van het eerste kwartaal van 2006 blijkt dat de uitgaven aan internetreclame omhoog zijn gegaan met 34 procent. Dit heeft IAB Nederland, een brancheorganisatie voor de online advertentie-industrie, bekendgemaakt. De cijfers van de twee grootste advertentieverkopers op het internet, te weten Yahoo en Google, zijn niet meegenomen in de resultaten.

De IAB-adverteerders hebben in het eerste kwartaal gezamenlijk voor een slordige 29 miljoen euro aan internetreclame uitgegeven. Ten op zichte van vorig jaar is er een verschil van 7,4 miljoen euro. Het bedrijf heeft samen met Nielsen Media Research de omzet van bedrijven onderzocht. De bedrijven die zijn onderzocht zijn bijvoorbeeld, webportaal Ilse Media, huizensite Funda, internetaanbieder Wanadoo, de gemeenschap MSN en de uitgever Wegener multimedia.

Meer dan 50 procent van de inkomsten uit de advertenties wordt gehaald door banners, dat is ook de originele vorm van adverteren op het internet. Volgens de directeur van IAB Nederland, Igor Beuker, is er een nieuwe vorm van adverteren op komst, dat wordt content-integratie genoemd. Met deze manier van adverteren kan een internetsite die arbeidsmarkt advertenties aanbiedt die vacatures meteen op een nieuwsportaal zetten, in plaats van doormiddel van een banner een bezoeker lokken.

Beuker zegt over de nieuwe vorm: "Zo breng je jouw content naar een plek waar al veel bezoekers zijn, in plaats van dat je die bezoekers via een advertentie naar je eigen site dirigeert." Deze vorm is goed voor 30 procent van de inkomsten. Verder vertelde hij nog: "Nederland volgt hiermee de trend die in Engeland en de VS al langer zichtbaar is. Waarom zou je met veel moeite mensen naar je site proberen te halen als er sites bestaan waar al miljoenen bezoekers komen?"