Apple lanceerde afgelopen weekend een tweetal nieuwe ‘Get a Mac’-commercials als reactie op de campagne van Microsoft. De commercials heten ‘Bean Counter’ en ‘V Word’. Apple heeft nog niet eerder op de reclame-campagne van Microsoft gereageerd.

De ‘Get a Mac’-commercials van Apple zijn typerende reclames waarin Apple de Mac en de PC als twee totaal verschillende personen typeert. De PC wordt gespeeld door komiek en acteur John Hodgman die gekleed is als een zakenman met een buikje. De Mac daarentegen wordt gespeeld door Justin Long als de verstandige, sportieve en casual gekleedde jongeman.

[b]Bean Counter[/b]

In Bean Counter zit het PC-mannetje achter een bureau met geld dat hij verdeelt in twee stapeltjes. De linker stapel is voor advertenties en commercials, terwijl de rechter voor het oplossen van problemen met Vista is. Ware het niet dat het linker stapeltje veel hoger is als het rechter stapeltje. Als het Mac-mannetje vervolgens vraagt of hij denkt dat het beetje geld voor Vista voldoende is schuift hij het geld van Vista ook op het advertentie-stapeltje.

De boodschap van Apple is vrij helder hierin. Het bedrijf wil een duidelijk geluid afgeven hoe het denkt over de onlangs gelanceerde campagne van Microsoft om het imago van Windows (Vista) op te vijzelen. Apple lijkt hiermee te willen zeggen dat het verstandiger is om het geld in Vista te steken in plaats van in grote dure reclame-campagnes.

[b]V Word[/b]

In ‘V Word’ draagt het PC-mannetje een grote rode knop bij zich waarop hij, iedere keer als het woord Vista genoemd wordt, drukt. Hij zegt dat hij niet langer Vista bij naam wil noemen omdat dit het imago van Windows schaadt. Daarom heeft hij liever dat mensen gewoon Windows zeggen. Dit is eigenlijk wat Microsoft in de reclame-campagne ook doet. Vista staat niet centraal, Windows wel.

Apple maakte op zijn onlangs gehouden special event in het teken van de notebook nog bekend dat juist Windows Vista bijdraagt aan de populariteit van de Mac. "Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat Vista niet aan de verwachtingen van Microsoft heeft kunnen voldoen – en dit was voor ons een open deur", aldus Tim Cook in de presentatie.

Microsoft komt eind 2009 of begin 2010 met Windows 7 dat volgens topman Steve Ballmer "Vista is, maar dan beter." In de tussentijd zal Apple waarschijnlijk gewoon de nadelen van Windows (Vista) blijven uitlichten in zijn commercials.