2min

Apple heeft nog net voor de officiële lanceerdatum van de iPad, het handelsmerk ‘iPad’ overgenomen van Fujitsu. Het was bekend dat beide partijen al enige tijd in onderhandeling waren over de merknaam, maar de website patentauthority.com ontdekte dat de naam sinds 17 maart echt van Apple is.

Fujitsu registreerde de merknaam iPad in maart 2003 voor een handheld Windows CE-apparaat, bedoeld voor gebruik in de retail. Apple’s iPod was toen overigens al op de markt. In 2004 weigerde de United States Patent and Trademark Office (USPTO) het handelsmerk, omdat de naam volgens de beoordelaar niet kenmerkend was voor het apparaat. Fujitsu ging echter met succes tegen dat besluit in beroep.

In de lente van 2009 kreeg Fujitsu van de USPTO te horen dat het handelsmerk in zijn geheel geschrapt was, omdat Fujitsu niet gereageerd had op een verzoek dat de USPTO in 2008 deed aan Fujitsu. Het bedrijf diende daarop wederom een registratieverzoek in en de status van het handelsmerk werd vervolgens op ‘pending’ gezet.

In september 2009 startte Apple een aantal procedures waarin het de geldigheid van Fujitsu’s aanvraag in twijfel trok. Apple zette de zaak echter niet echt door, maar vroeg wel drie keer uitstel aan, waarschijnlijk omdat het toen al in onderhandeling was met Fujitsu. Die onderhandelingen zijn blijkbaar goed verlopen, aangezien de USPTO in een publicatie heeft laten weten dat Fujitsu op 17 maart 2010 het volledige handelsmerk heeft overgedragen aan Apple.

Het is niet duidelijk of en hoeveel Apple betaalt heeft voor het handelsmerk, beide bedrijven hebben daar niets over naar buiten gebracht.