2min

KPN krijgt de niet zo eervolle vermelding van de eerste telecom operator ter wereld die Deep Packet Inspection (DPI) doet op het mobiele verkeer van zijn klanten. Het doel van de DPI is om ter achterhalen van wat voor diensten de klanten gebruik maken om ze daar voor te kunnen factureren.

Wat Deep Packet Inspection doet is het verkeer van klanten ontleden, hierdoor kan de inhoud van het mobiele verkeer worden bekeken en dus worden bepaald wat de klant aan het doen is. Zo kan KPN zien of de klant gebruik maakt van Voice over IP of van applicaties als WhatsApp. KPN kan echter ook zien welke websites je bezoekt, wat de inhoudt van je zojuist ontvangen e-mail is en welke persoonlijke boodschappen je naar je vriend(in) stuurt. De techniek is daarom ook zeer omstreden en alle privacywaakhonden staan op hun achterste poten bij dit soort praktijken.

De kans is ook enorm groot dat KPN hiermee de privacywetgeving overtreedt en binnenkort door het Collega Bescherming Persoonsgegevens op de vingers zal worden getikt. Ook zullen klanten die enige waarde hechte aan hun privacy niet blij zijn met deze praktijken van KPN. KPN heeft in een presentatie tegenover investeerders duidelijk laten weten dat het al even gebruik maakt van DPI.

Waarom doet KPN dit dan?

De grote vraag is natuurlijk waarom KPN dit doet, de reden is eigenlijk enorm simpel. Door de opkomst van het mobiele internet en de snelheden die steeds beter worden komen er ook meer mogelijkheden op de smartphones. Met meer mogelijkheden komen er ook alternatieven voor het traditionele bellen en sms’en.

Zo kan je met voice over ip in principe gratis bellen, alleen je mobiel internet wordt hierdoor belast en het kost dus geen belminuten, alleen dataverkeer. Een grotere doorn in het oog voor KPN is echter een applicatie als WhatApps. Hiermee kan je gratis berichten versturen naar andere gebruikers met deze applicatie. De berichten worden verstuurt via het mobiele internet en niet via het traditionele sms-platform. Daarom is het versturen van de berichten gratis en lopen de mobiele operators veel geld mis. KPN hoopt door dit inzichtelijk te maken het ook extra te kunnen belasten. De manier waarop ze dit doen lijkt echter alles behalve de juiste te zijn.

Deze zomer zal KPN met nieuwe abonnementen komen waarbij de diensten als WhatsApp en Voice over IP zijn inbegrepen. Voor de bestaande abonnementen zal het dan waarschijnlijk niet worden geblokkeerd maar wel achteraf gefactureerd.