2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Dit jaar zullen er waarschijnlijk 65,2 miljoen tablets worden verscheept vanaf de Aziatische fabrikanten naar de grote tabletmerken. Van deze 65,2 miljoen tablets zullen er 40 miljoen een iPad zijn. Hierdoor zal Apple de markt naar verwachting blijven domineren met een marktaandeel van zo’n 61 procent.

De andere leveranciers lijken de consument steeds meer keuze gaan bieden wat betreft besturingssysteem, de grootte van het scherm en andere producteigenschappen. Dat blijkt uit een onderzoek van Digitimes.com.

In de eerste helft van 2011 ligt het aantal verscheepte tablets 420 procent hoger dan in de eerste helft van 2010. Dit is op zich niet heel verrassend aangezien de iPad van Apple pas in april 2010 werd uitgebracht. De markt zal ook in de tweede helft van dit jaar nog doorgroeien. Naar verwachting zo’n 150 procent ten opzicht van het jaar daarvoor. In de tweede helft van dit jaar zullen er 25,5 miljoen iPads verscheept worden, wat een stijging van 76 procent inhoudt ten opzichte van de eerste helft.

Terwijl Apple de dominante speler blijft met haar iPad, proberen ook andere grote leveranciers grip te krijgen op deze snelgroeiende markt. Het aantal verscheepte tablets naast de iPad zal in de tweede helft van dit jaar neerkomen op 15,65 miljoen. Dit betekend een stijging van 65 procent vergeleken met 2010 en is goed voor 39 procent van de totale leveringen.

Naast de iPad zijn ook alle ogen gericht op de ontwikkelaars van Androidtablets. De uitbreiding van het Androidplatform verliep met de tablets nog sneller dan bij de smartphones. Naar verwachting zal het besturingssysteem 30 procent van alle tabletverkoop voor zijn rekening nemen.