Half juli deelde telecomprovider KPN mede dat het bedrijf in september met drie nieuwe abonnementen zou komen. Deze abonnementen gingen vandaag in. KPN maakt van mobiel internetten een prijzige aangelegenheid. Om haar klanten tegemoet te komen mogen zij de eerste drie maanden buiten hun abonnement onbeperkt surfen op hun mobiele telefoon.

Een woordvoerder van KPN zegt dat klanten op deze manier kunnen zien hoe veel data zij verbruiken in een bepaalde periode. Klanten krijgen volgens KPN de mogelijkheid om te oefenen met hun nieuwe bundel. "Zij kunnen dan zien hoeveel data ze gebruiken. Eventueel kunnen ze dan overstappen op een ander abonnement", aldus de woordvoerder.

Vandaag zijn de nieuwe abonnementen van KPN ingegaan. De nieuwe abonnementen zijn gevolg van de nieuwe Telecomwet, die wellicht binnenkort van kracht is. Daarin wordt het principe van netneutraliteit vastgelegd. Dat betekent simpel gezegd dat telecomproviders geen diensten van derden mogen verbieden of zwaarder mogen belasten. Zo moet alle informatie op internet voor iedereen beschikbaar blijven. Het dreigde nog even mis te gaan toen de PvdA bij de stemming over de nieuwe Telecomwet instemde met een amendement van de SGP, dat toestond dat providers sommige websites wel degelijk konden blokkeren op basis van ideologische motieven. De PvdA herstelde deze fout zeer snel door een nieuw amendement in te dienen die de vergissing corrigeerde.

Door de explosieve toename in mobiel internetverkeer nemen de kosten voor mobiel internet toe. Daarnaast genereren de ISP’s minder inkomsten doordat mensen minder sms’en en mobiel bellen door diensten zoals WhatsApp en Skype. Een prijsstijging was volgens verschillende providers een voor de hand liggende en reële optie. Naast KPN verhoogde Vodafone en T-Mobile eveneens hun tarieven.

Tot op heden was het voor klanten zeer lastig om hun surfgedrag op de mobiele telefoon bij te houden. KPN, Vodafone en T-Mobile kondigden vorige maand aan dat ze werkten aan een app zodat klanten hun surfgedrag beter kunnen monitoren. KPN heeft inmiddels een dienst op de website aangekondigd waarmee klanten aan de hand van een aantal vragen kunnen berekenen hoe veel data zij verbruikt hebben. Tevens heeft de provider een Android-app gelanceerd dat het mobiele dataverkeer bijhoudt. De app voor de iPhone volgt later. Vodafone en T-Mobile bieden op dit moment nog geen apps of andere diensten aan waarmee gebruikers hun surfgedrag kunnen monitoren.