1 min

De nieuwe iPad is nog maar sinds kort verkrijgbaar, maar de eerste rechtszaak betreffende Apple’s nieuwste tablet is een feit. De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) sleept het Amerikaanse technologiebedrijf voor de rechter wegens misleidende reclame. De mededingingsautoriteit wil dat Apple de reclame-uitingen aanpast en eist een schadevergoeding voor gedupeerde consumenten.

Dat meldt de Australische website News.com. Volgens het ACCC promoot Apple haar nieuwste tablet als een 4G-tablet. Het 4G-netwerk is momenteel alleen in een klein aantal landen beschikbaar, waaronder de Verenigde Staten en Australië. Desondanks werkt de 4G-functionaliteit niet in Australië, omdat de twee landen verschillende frequenties gebruiken voor de 4G-netwerken. Zodoende misleidt Apple consumenten door te suggereren dat Australische gebruikers de 4G-functionaliteit kunnen benutten voor supersnel internet.

De Australische mededingingsautoriteit ACCC wil het hier niet bij laten zitten en heeft aangekondigd Apple voor het gerecht te slepen wegens misleiding. De organisatie eist dat Apple de reclame-uitingen voor Australië aanpast. Ook zal de belangenbehartiger de rechter om een compensatieregeling vragen voor gedupeerde consumenten. Daarnaast onderzoekt het ACCC of het boetes en een verkoopverbod kan afdwingen.

Het ACCC weigerde om commentaar te geven op de rechtszaak. Ook Apple wenste geen toelichting te geven over deze zaak. De rechtszaak zal later deze week plaatsvinden in Melbourne.