1 min

Tags in dit artikel

, ,

Technologiebedrijf Acer stelt zijn verkoopverwachtingen voor ultrabooks naar beneden bij. De vraag naar de kleine laptops zou vanwege het relatief hoge prijskaartje en een doorgaans kleiner beeldscherm achterblijven in Europa.

De verwachtingen waren dat ultrabooks een wereldwijd marktaandeel van tussen de 25 en 35 procent van alle verkochte laptops zou bereiken tegen het einde van het jaar, nu wordt er rekening gehouden met slechts 10 procent.

"Over het algemeen ontwikkelt het ultrabook-segment zich veel langzamer dan voorspeld door Intel, we hebben onze strategie daar in het eerste kwartaal al op aangepast", stelt Oliver Ahrens, president van Acer voor de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika.

Het prijskaartje is waarschijnlijk het grootste struikelblok voor consumenten om over te gaan tot aanschaf, ultrabooks welke tussen de 900 en 1100 euro kosten bezitten, slechts 0,4 procent van het totale marktaandeel van alle verkochte laptops in Europa. Ook het relatief kleine 13,3 inch scherm is in Europa nooit zo doorgebroken als in Azië is gebeurd.

Onderzoeksbureau Gartner deed eerder al de uitspraak dat de prijs van ultrabooks met 25 procent zal moeten dalen, voordat het hele avontuur uiteindelijk uit zal draaien op een flop. Ahrens verwacht dat ultrabooks aan het eind van het jaar "misschien 10 procent, misschien iets meer dan 10 procent" van de markt bezitten. Ondanks pogingen van Intel, het bedrijf dat de merknaam Ultrabook bezit, om de prijs te drukken, verwacht Ahrens niet dat het marktaandeel in zo’n korte tijd nog naar 30 procent kan worden opgedreven.