2min

Apple is niet van plan een prijsvechter te worden en zal blijven kiezen voor het aanbieden van een high-end apparaten en ervaringen. Dit geeft Tim Cook aan in een interview met Businessweek waarbij de opkomst van goedkope toestellen op vooral de Chinese markt wordt besproken.

Tim Cook wil met Apple zich blijven concentreren op het gedeelte van de markt waar de consumenten zitten die graag extra betalen voor kwaliteit, die een toestel willen dat veel voor hun doet: "Ik wil als een gek concurreren voor deze consumenten. Ik ga geen slaap verliezen over wat er gebeurd op die andere markt (de markt met lagere prijzen), want dat is niet wie wij zijn. Gelukkig zijn beide markten zo groot en zijn er veel mensen die het belangrijk vinden wat ze kopen en de ervaring die hun telefoon of tablet hun biedt, dat Apple nog steeds heel goed zaken kan doen."

Opvallend is dat de uitspraak van Cook verdacht veel lijkt op een uitspraak van Steve Jobs uit 2004. Deze gaf aan: "Apple’s marktaandeel is groter dan die van BMW, Mercedes of Porsche in de autowereld. Wat is er mis met BMW of Mercedes zijn?"

Later in het interview gaf Cook aan dat hij met iOS een zo betrouwbaar mogelijk systeem wil maken. "Er zijn heel veel verschillende Android-toestellen. Dit zorgt ervoor dat niet alle toestellen de laatste versie van het besturingssysteem hebben." Volgens de topman van Apple brengt dit veel problemen met zich mee doordat het moeilijk is om dingen te ontwikkelen voor alle verschillende versies van het besturingssysteem. Dit zou volgens Cook zorgen voor problemen bij het ontwikkelen van apps, het gebruiken van apps en beveiligingsproblemen. Iets waar Apple vrijwel geen last van heeft.

Na de introductie van de nieuwe iPhones zakten de aandelen van Apple met 5 procent. "Ben ik daar blij mee? Nee, dat ben ik niet," zegt Cook. "Het is belangrijk om jezelf af te vragen of je het juiste doet. Dat is dan ook waar ik me op concentreer, in plaats van door iemand anders of een ding zoals de markt te laten bepalen hoe ik me voel."