2min

Tags in dit artikel

,

Uitgevers krijgen het moeilijker om het hoofd boven water te houden nu steeds meer iPad- en iPhone-gebruikers naar iOS 7 geüpdatet hebben. iOS 7 legt volgens The Magazine minder aandacht op de Newsstand-app, waardoor gebruikers er automatisch ook minder tijd aan besteden.

The Magazine lanceerde in oktober 2012 en het bedrijfsmodel wekte veel enthousiasme bij media watchers. The Magazine vertrouwt op de verspreiding via Apple’s Newsstand-app, maar wordt tegenwoordig ook als webversie aangeboden. Uitgaven konden voor 2 dollar worden aangeschaft. Binnen een maand werd The Magazine winstgevend.

Tegenwoordig ziet het er wat minder rooskleurig uit; The Magazine is nog steeds winstgevend, maar verliest lezers. Volgens Glenn Fleischman, eigenaar van het digitale blad, komt dat door wijzigingen die iOS 7 (review) bracht. De Newsstand-app is na de update aanzienlijk gewijzigd, ten nadele van de uitgevers.

Zo was de app voorheen niet in een map te plaatsen en wijzigde het icoon als er een nieuwe uitgave beschikbaar was. Het icoon oogde als een boekenkast. Tegenwoordig is het icoon statisch en in een map weg te stoppen. Voor gebruikers valt de app dus minder op en is er in het icoon geen visuele representatie van een nieuwe uitgave zichtbaar.

Fleischman geeft aan regelmatig mails te krijgen van gebruikers waarin wordt gemeld dat ze vergeten dat er nieuwe uitgaven uit worden gebracht. Er worden wel pushberichten gebruikt, maar daar wordt voorzichtig mee omgesprongen om gebruikers niet te irriteren. Marko Karppinen van het blad Richie geeft aan dat het sinds iOS 7 logischer is om een eigen app te ontwikkelen dan de Newsstand-app te gebruiken.

Concluderend meldt Fleischman dat de Newsstand-app minder warde heeft gekregen voor Apple. "Ik heb mijn geld op een paard gezet, terwijl Apple er zelf geen waarde meer aan hecht."