Sony lijdt weer verlies ondanks succes smartphones en PS4

Abonneer je gratis op Techzine!

Sony werkt met een gebroken boekjaar dat eindigt in eind maart. Het Japanse bedrijf heeft het boekjaar 2013 afgesloten met een verlies van 1,25 miljard dollar, ondanks dat het bedrijf steeds meer succes boekt met de smartphones en de uitstekende verkopen van de PlayStation 4. De reden voor het forse verlies ligt bij verliesgevende divisies en reorganisatiekosten.

Sony heeft opnieuw geen zwarte cijfers weten te schrijven over een heel fiscaal jaar. Het bedrijf boekte vorig jaar voor het eerst weer winst over een fiscaal jaar, nadat het de vijf jaar daarvoor verlies had geleden. Nu is het bedrijf weer terug in de rode cijfers.

Volgens Sony liggen de oorzaken voor het verlies voornamelijk aan twee slecht lopende divisies, die van de televisies en de VAIO-produten. Daarnaast heeft Sony last van de zwakke positie van de Japanse Yen op de valutamarkt en heeft het bedrijf veel kosten gemaakt om het bedrijf te reorganiseren. Sony’s voorspelling voor het huidige fiscale jaar is iets beter, maar het bedrijf denkt ook dit boekjaar rode cijfers te noteren. Sony rekent op een verlies van 489 miljoen dollar.

Sony is nog steeds druk bezig met een reorganisatie, zo heeft het recent de VAIO-pc’s verkocht aan een Japanse investeerder, in het boekjaar 2014 kunnen de VAIO’s dan ook niet langer de winst drukken. Ook heeft Sony besloten om de investeringen in OLED-panelen voor televisies te staken en zich volledig te richten op het ontwikkelen van 4K-televisies. Het bedrijf verwacht dit jaar winst te kunnen maken met de verkoop van 4K-televisies. Ook met de gaming- en mobile-divisie van Sony gaat het goed, deze zorgden voor respectievelijk 38,5 en 29,6 procent meer omzet.

De reorganisatiekosten zijn de grootste kostenpost voor Sony. Door de reorganisatie moeten vooral de divisies verantwoordelijk voor gaming, foto en video, mobiele producten en televisies sterker worden. Het bedrijf wil ook dat alle divisies beter gaan samenwerken. Inmiddels is Sony al enige tijd bezig met deze reorganisatie en op 22 mei zal de CEO van Sony, Kazuo Hirai, de strategie voor de komende tijd bekend gaan maken.

Sony maakte begin van dit jaar bekend ook een grote rol in de medische sector te willen spelen. Daarnaast zal het bedrijf later dit jaar met nieuwe clouddiensten komen. Sony zal dan PlayStation Now en een nieuw TV-platform lanceren.