1 min

De leadzanger van U2, Bono, heeft het op de Web Summit-conferentie opgenomen voor Spotify. Veel artiesten klagen over de lage vergoedingen die Spotify zou betalen aan de artiesten. Volgens Bono ligt het probleem echter niet bij Spotify maar bij de ondoorzichtigheid van de platenmaatschappijen.

Spotify probeert zo transparant mogelijk te zijn over hoeveel geld ze uitkeren aan de artiesten. Het bedrijf keert 70 procent van de omzet uit aan rechthebbende. Van de overige 30 procent moeten alle kosten betaald worden en moet het bedrijf winst maken, iets wat tot op heden nog niet is gelukt.

Volgens Bono ligt het probleem dan ook niet bij Spotify maar bij de grote platenmaatschappijen, die zijn namelijk in tegenstelling tot Spotify helemaal niet transparant maar steken een groot deel van de inkomsten in eigen zak. Hierdoor is niet duidelijk hoeveel geld van Spotify er uiteindelijk bij de artiest terecht komt. Het zou beter zijn als de artiest direct zelf met Spotify zaken doet en zelf het geld incasseert bij de streamingdienst.

Bono denkt ook dat Spotify van toegevoegde waarde kan zijn omdat het kan vertellen wat voor mensen er naar artiest luisteren. Aangezien er vaak redelijk wat basale gegevens beschikbaar zijn, zoals leeftijd, geslacht, land en welke genres er door een gebruiker beluisterd worden. Dit is voor een artiest ook belangrijke informatie, het is altijd goed om je doelgroep te kennen, zeker op een groot platform als Spotify wat er heel anders uit kan zien dan mensen die een concert bezoeken.