1 min

Volgens The Financial Times hebben zowel Google als Microsoft de portemonnee getrokken en de Duitse ontwikkelaar van AdBlock Plus betaald om hun advertenties te whitelisten, zodat deze toch getoond worden.

Hoewel de extensies van AdBlock Plus voor Chrome en Firefox alle advertenties blokkeren is er de mogelijkheid de ontwikkelaar te betalen om je advertenties toch door te laten. Volgens The Financial Times hebben Amazon, Google en Microsoft dat alle drie gedaan. Hierdoor worden de advertenties toch getoond bij mensen die AdBlock Plus gebruiken.

De grote vraag is natuurlijk hoeveel de bedrijven hebben betaald, dat is echter niet iets wat ze snel bekend zullen maken. Een kleiner advertentiebedrijf dat heeft toegegeven betaald te hebben aan AdBlock Plus beweerd dat zo’n 30 procent van de omzet moet worden afgestaan om op de whitelist te komen. Daarmee lijken de praktijken van AdBlock Plus meer op afpersing.

AdBlock Plus is weliswaar populair onder gebruikers, wereldwijd zijn er zo’n 144 miljoen gebruikers die advertenties blokkeren, maar er is ook kritiek vanuit de uitgevers. Zij zijn in veel gevallen afhankelijk van de advertentie-inkomsten en lopen die nu mis doordat Adblock Plus deze blokkeert. Ondertussen verdient de ontwikkelaar wel geld door advertenties toe te staan van bedrijven die daar dik voor willen betalen. Een groep Duitse uitgevers heeft de ontwikkelaar van AdBlock Plus nu voor de rechter gesleept omdat ze compensatie willen voor de misgelopen inkomsten.