2min

Apple en Google bestrijden elkaar al met iOS op de smartphone en de tablet, verder zijn beide bedrijven nog aan het experimenteren met televisie maar binnenkort willen de systemen ook in auto’s terechtkomen. Zowel Apple als Google deden al aankondigingen van automerken waarmee de bedrijven gaan samenwerken. Toyota was er snel bij maar heeft nu besloten voorlopig toch voor het eigen EnTune-systeem te gaan en zet daarmee de twee techgiganten op de achterbank.

De grote vraag die bij ons meteen naar bovenkomt is of Apple en Google de autofabrikanten misschien hebben onderschat. Het is een feit dat in veel auto’s de boordcomputers, bediening en navigatie een drama zijn en dat met Android en iOS een stuk beter geregeld kan worden. De fabrikanten geven daarmee echter een heel belangrijk onderdeel in hun auto’s uit handen, voor de consument kan dat een groot voordeel zijn omdat Android en iOS actiever worden doorontwikkeld. Aan de andere kant als er iets misgaat dan krijgt de autofabrikant al snel de schuld, het is dus logisch dat die iets van controle willen houden.

Toyota lijkt er nog niet zeker van en laat aan The New York Times weten weliswaar gesproken te hebben met de techgiganten maar voorlopig zijn ze nog niet welkom in het dashboard. Toyota houdt voorlopig nog even vast aan het eigen gesloten EnTune-systeem. Hoewel de reactie gaat over auto’s die in de Verenigde Staten worden verkocht lijkt ons de kans klein dat het in Europa veel anders is, Apple’s CarPlay draait vooral om Siri en in veel Europese talen is Siri nog niet beschikbaar.

Apple gaf eerder aan dat een hele lijst met autofabrikanten vorig jaar al met CarPlay zou komen, maar daarover hebben we eigenlijk niets meer gehoord. Het is daardoor onduidelijk welke fabrikanten nu wel bewust kiezen voor Apple CarPlay of Android Auto en wanneer ze beschikbaar komen.

Buiten het feit dat Apple en Google de strijd aan gaan om het dashboard moeten ze ook nog wat strijd voeren met de autofabrikanten zo lijkt het.