‘Platenlabels dwingen Apple tot hogere prijs muziekdienst’

Abonneer je gratis op Techzine!

Apple is volgens meerdere bronnen druk bezig om de overgenomen muziekdienst van Beats om te bouwen en te integreren met iTunes, zodat deze binnenkort weer in de markt kan worden gezet onder Apple’s eigen naam. Apple zou echter ook het voornemen hebben om de muziekdienst goedkoper in de markt te zetten dan Deezer en Spotify voor slechts 7,99 dollar per maand. Daar lijken de platenlabels nu een stokje voor te gaan steken.

Apple wil met zijn eigen muziekstreamingdienst de concurrentie aan gaan met gevestigde partijen zoals Deezer en Spotify. Het bedrijf uit Cupertino wil dat doen door het abonnement goedkoper aan te bieden dan de concurrenten voor slechts 7,99 dollar per maand. Een premium Spotify-abonnement kost 9,99 dollar per maand. Een ander belangrijk verschil is dat Apple geen gratis abonnement zal introduceren, iets wat Spotify wel heeft gedaan, de gratis versie is echter wel voorzien van reclames.

De platenmaatschappijen zouden Apple’s plannen echter niet zien zitten en eisen van het bedrijf dat ze minimaal 9,99 dollar per maand gaan vragen net als Spotify. De platenmaatschappijen hopen dat Apple in staat is om meer gebruikers te overtuigen elke maand te betalen voor een muziekdienst. Spotify zou op dit moment zijn blijven steken op 15 miljoen betalende gebruikers en volgens de platenmaatschappijen is dat echt te weinig. Spotify heeft daarentegen wel 60 miljoen maandelijkse gebruikers, die zorgen voor de nodige reclame inkomsten. Deezer volgt Spotify op grote afstand met 6 miljoen abonnees en 16 miljoen maandelijkse luisteraars.

Wanneer Apple de omgebouwde streamingmuziekdienst van Beats gaat introduceren is nog onduidelijk. Het meest voor de hand ligt tijdnes de World Wide Developers Conference (WWDC) in juni, Apple’s jaarlijkse evenement voor ontwikkelaars.