Ziggo ziet opnieuw klanten weglopen

Abonneer je gratis op Techzine!

Bij Ziggo is sinds de fusie met UPC een trend gaande waarbij de provider klanten blijft verliezen. Het afgelopen kwartaal besloten opnieuw 18.000 klanten hun abonnement bij Ziggo op te zeggen. In het kwartaal van dit jaar vertrokken 87.000 klanten bij de provider.

Ziggo heeft het afgelopen kwartaal een prijsverhoging doorgevoerd onder zijn voormalige UPC-klanten en dat heeft mogelijk geleid tot het weglopen van de meeste klanten. Daarnaast wordt de concurrentie ook steeds steviger, KPN gaat de directe confrontatie aan op de markt en biedt weliswaar iets minder snelheid ten opzichte van Ziggo, maar biedt wel veel andere extra’s, zoals een extra decoder en een gratis Spotify-abonnement. Zaken waar klanten toch gevoelig voor zijn.

Ook heeft KPN eerder dit jaar zijn overeenkomsten vernieuwd met de partijen die het KPN-netwerk gebruiken om DSL aan te bieden. Partijen als Tele2 en Vodafone kunnen nu ook DSL-abonnementen gaan aanbieden met hogere snelheden, de snelheid kan oplopen tot wel 100 Mbit/s, wel is dit afhankelijk van de locatie en afstand tot de centrale.

De concurrentie ten opzichte van Ziggo wordt dus wel flink opgevoerd, daar staat tegenover dat Ziggo nu met een nieuw sportkanaal komt in samenwerking met Sport 1. Ziggo gaat aan al zijn abonnees een deel van de Champions League wedstrijden en Formule 1 aanbieden, ook andere sporten komen aan bod en Jack van Gelder wordt het gezicht van deze nieuwe zender.

KPN lijkt verder vooruit te lopen op nieuwe marktontwikkelingen dan Ziggo, dat bedrijf komt met KPN Play, een televisie-abonnement dat volledig via internet werkt en waarbij HBO Go is inbegrepen. Dat abonnement is los te krijgen zonder andere KPN-diensten en het enige wat de gebruiker nodig heeft is een internetverbinding.