2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Microsoft zou voornemens zijn om op korte termijn het Indiaase mobiele advertentiebedrijf inMobi over te nemen voor 2 miljard dollar. Dat meldt althans SeekingAlpha op basis van bronnen. Het zou een zeer verrassende zet zijn van Microsoft aangezien het bedrijf een half jaar geleden zijn complete advertentiedivisie verkocht aan AOL.

InMobi is een van de grotere mobiele advertentienetwerken, zeker in Azië heeft InMobi een groot marktaandeel vergaard en langzaam wordt het ook steeds competitiever in Europa en de Verenigde Staten. InMobi’s grootste concurrent is Google’s AdMob. Zowel Google als Yahoo zouden in het verleden al gesprekken hebben gevoerd met InMobi over een overname, maar tot een overeenkomst kwam het nooit.

Microsoft lijkt nu het bedrijf te zijn dat InMobi gaat inlijven, wat het doel van de overname is blijft echter nog even de vraag. Net als de vraag of het gerucht wel klopt. De grootste klant van InMobi is heel toevallig ook Microsoft, maar door het advertentiebedrijf in te lijven wordt het adverteren niet ineens gratis, wel wordt het dan iets goedkoper voor Microsoft. Dat kan echter niet de reden zijn voor een overname, de meest voor de hand liggende reden is dat Microsoft een grotere rol wil spelen in het mobiele internet en het meest voor de hand liggende verdienmodel daarin, advertenties.

Het is overigens ook best een interessante ontwikkeling dat op het moment dat Apple besluit de stekker te trekken uit zijn mobiele advertentiedienst, Microsoft juist een mobiel advertentiebedrijf overneemt. Nu is InMob veel groter dan Apple’s iAd ooit geweest is, maar toch.

Verder is het natuurlijk opmerkelijk dat Microsoft een half jaar geleden zijn complete advertentiedivisie heeft verkocht aan AOL, om dan nu weer een dergelijk bedrijf aan te kopen. Ware het niet dat Microsoft eerst geen rol speelde in de mobiele advertentiemarkt. Microsoft’s strategie is cloud and mobile first, wellicht dat de mobiele strategie nu pas meer vorm begint te krijgen.

Microsoft heeft vooralsnog niet gereageerd op de geruchten en we houden het in de gaten.