‘Europa doet weer onderzoek naar Google-advertenties en zoekmachine’

Abonneer je gratis op Techzine!

De Europese Commissie is opnieuw een onderzoek gestart naar Google’s advertentiepraktijken. Dat stelt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De Europese Commissie zou onderzoeken of Google zich wel houdt aan de mededingingsregels en zou bij allerlei partners van Google informatie hebben opgevraagd.

Het nieuwe onderzoek van de Europese Commissie zou zeer uitgebreid zijn en een vervolg op het voorgaande onderzoek. Bij het vorige onderzoek werd vooral gekeken of Google niet zijn eigen diensten voortrekt bij het presenteren van de zoekresultaten, maar nu zou de EU ook onderzoeken wat voor contracten het bedrijf heeft gesloten met partners.

Zo werd recent bekend dat Google 1 miljard dollar per jaar betaald aan Apple om Google de standaard zoekmachine te houden op de iPhone en de iPads. Ook verplicht Google de Android-fabrikanten om verschillende apps voor te installeren op smartphones en tablets, waaronder de Google-zoekmachine.

Het is er Google alles aan gelegen om dominant te blijven met zijn zoekmachine omdat vrijwel de gehele omzet van het bedrijf uit advertenties komt, voornamelijk de advertenties rond de zoekresultaten. Binnen Europa lijkt het geduld met Google een beetje op te zijn, er zijn al regelmatig discussies geweest omtrent het beleid van Google en het bedrijf heeft wel getracht met de EU te schikken, maar veel water bij de wijn wilde het bedrijf niet doen.