Meerdere grote bedrijven verkennen de mogelijkheden van PlayStation Home en testen het om het te gebruiken als plaats voor onlinevergaderingen.

GAAP Web meldt dat Ernst & Young het initiatief om bedrijven aan PlayStation Home te krijgen leidt. Bedrijven die meedoen aan de test zijn Merrill Lynch en Microsoft, wat opmerkelijk is gezien Microsoft een grote concurrent van Sony is op het gebied van consoles.

De tests hebben als doel om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen en om kosten te drukken van internationale vergaderingen en zijn op aandringen van dr. Nipan Maniar en Manish Malik van de universiteit van Portsmouth, Verenigd Koninkrijk gestart die op hun beurt weer samenwerken met Advanced Workplace Associates.

"Steeds meer leven we in een wereld zonder grenzen waar medewerkers samen moeten werken op een wereldwijde schaal," aldus Andrew Mawson van AWA. "Audio- en videoconferenties worden steeds meer gemeengoed, maar het gebruik van virtuele werelden is mogelijk de volgende stap in het overbruggen van de grote afstand en zorgt voor een realistische en leerzame omgeving."

Dit is niet de eerste keer dat er geëxperimenteerd wordt met onlineomgevingen om vergaderingen te houden. Second Life heeft een grote rol hierin gespeeld en werd ook voor andere dingen gebruikt. Zo gaven Harvard-professors les in die virtuele wereld, zijn er mensen door getrouwd en wordt er op grote schaal gedemonstreerd – recentelijk nog tegen de Israëlische aanvallen op de Gazastrook.

Deze oplossingen zouden op de lange duur kunnen gaan concurreren met andere conferentiesoftware. Telepresence van Cisco stelt werknemers in staat om met elkaar te communiceren in hd-kwaliteit, maar vereist nogal wat hardware en dus zou PlayStation Home een goedkope vervanger kunnen zijn.