2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Telecomprovider Sprint Nextel heeft dinsdag bekendgemaakt dat de Palm Pre vanaf 6 juni in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn. Het toestel, dat als een van de grote concurrenten van de iPhone gezien wordt, gaat in combinatie met een 2-jarig abonnement 200 dollar kosten.

Palm presenteerde de Pre afgelopen januari op de CES elektronicabeurs in Las Vegas. De Pre wordt door veel experts gezien als een van de belangrijkste concurrenten voor de iPhone, waarvan naar verluidt deze zomer in combinatie met de derde versie van het iPhone-besturingssysteem een nieuwe generatie uitgebracht gaat worden.

De Pre is, evenals de iPhone en andere moderne smartphones, uitgerust met een draadloze internetverbinding voor snel internet, e-mail, gps-navigatie en een touchscreen. Naast het touchscreen beschikt de Pre, in tegenstelling tot de iPhone, ook over een fysiek uitschuifbaar toetsenbord.

De Pre gaat weliswaar voor 200 dollar over de spreekwoordelijke toonbank, maar dat is na aftrek van een korting van 100 dollar.

Eerder deze maand stelde Collin Stewart-analist Ashkok Kumar nog dat de Pre een enorme flop zou kunnen worden als Sprint de aankoopprijs van de Pre niet op zijn minst gelijk zou trekken met de iPhone. Dit verklaart vermoedelijk ook de korting van 100 dollar.

Sprint had geen beter moment kunnen kiezen voor de landelijke lancering van de Palm Pre op 6 juni. Slechts twee dagen later, op 8 juni, gaat Apples Worlwide Developers Conference van start waarvan wordt aangenomen dat de nieuwe iPhone daar geïntroduceerd zal worden. De nieuwe iPhone heeft naar verluidt een betere camera, processor en verdubbeld werkgeheugen aan boord.

Wall Street-analisten schatten dat er in 2010 ongeveer zes miljoen exemplaren van de Pre verkocht zijn. Analist Ashkok Kumar is echter van mening dat dit aantal onrealistisch is. Hij baseert zich op het aantal huidige abonnees van Sprint. Springt vestigt al haar hoop op de Pre om weer marktaandeel te winnen en de trend van abonnees die de provider de rug toekeren om te keren. In de afgelopen zes kwartalen verloor Sprint meer dan zes miljoen abonnees.