2min

Tags in dit artikel

, , ,

Meta heeft het Belgisch-Nederlands bedrijf op het gebied van ‘slimme’ en 3D-lenzen Luxexcel overgenomen. De techgigant wil hiermee mogelijk zijn expertise op het gebied van VR-technologie verder uitbreiden.

Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd zijn er geen details over de overname bekendgemaakt. De Belgisch-Nederlandse speler houdt zich bezig met het 3D-printen van lenzen voor brillen. Daarnaast heeft het bedrijf een proces ontwikkeld om geïntegreerde technologie op lenzen te printen. Denk daarbij aan LCD-schermen of holografische film. Hierdoor zijn deze lenzen zeer geschikt in gebruik voor ‘smart glasses’.

Integratie met eigen technologie

Met de overname kan Meta zijn activiteiten op het gebied van VR uitbreiden en natuurlijk ook op het gebied van smart glasses. Door de technologie van Luxexcel te integreren in zijn eigen technologie, kan het bedrijf mogelijk zelf lenzen en brillen op basis van recept ontwikkelen.

Meta’s strategie rondom AR- en VR-technologie is vaak het opkopen van kleine specialisten en de technologie te integreren in de eigen technologie.

Mogelijke eerdere samenwerking

TechCrunch meldt dat beide bedrijven al eerder mogelijk samenwerkten in het Project Aria van Meta. Dit is het AR-onderzoekstraject van de techgigant. Sinds 2021 heeft de techgigant al een lijn van slimme brillen, de Ray-Ban Stories-producten. Dit zijn slimme brillen die foto’s of video’s kunnen maken en handsfree-gesprekken mogelijk maken via WhatsApp of Facebook.

Wel zou Meta sinds de zomer van 2022 zijn activiteiten op dit gebied hebben afgeschaald en komen er nog geen smart glasses voor consumenten voor 2024 op de markt.