Uit onderzoek van Adobe blijkt dat tabletgebruikers twee keer zoveel geld uitgeven in webwinkels dan smartphone-gebruikers en bijna een kwart meer dan de PC-gebruikers.

Tabletgebruikers zijn volgens Adobe vaker geneigd om een online aankoop te doen dan andere bezoekers van een webwinkel en geven hierbij aanzienlijk meer geld uit. Zo spenderen mensen met een tablet 54 procent meer dan smartphone-gebruikers en 21 procent meer dan pc-gebruikers. In totaal zijn er voor het onderzoek 16 miljard aankopen van bezoekers geanalyseerd uit 150 verschillende webwinkels.

De oorzaak zit hem volgens Adobe in de welvaart tussen de gebruikers. Zo zouden voornamelijk de rijkere mensen een tablet in huis hebben en dus ook gemakkelijker online aankopen doen. Volgens het Amerikaanse bedrijf moeten webwinkeliers zorgen voor meer onderscheid tussen websites voor smartphones en die voor tablets. "Zo voorkomt een webwinkel dat het omzet misloopt binnen dit snelgroeiende en zeer winstgevende klantsegment", aldus een onderzoeker van Adobe. Ondanks de hoge verkoopcijfers van de tablets is in december slechts 4 procent van alle aankopen gedaan door tabletgebruikers.