min

Tags in dit artikel

, , ,

Treinreizigers laten jaarlijks ongeveer 40.000 spullen achter in de trein. Uit een inventarisatie blijkt dat reizigers hun smartphone het vaakst kwijtraken, maar ook de iPad en laptops worden steeds vaker teruggevonden.

Naast smartphones vinden medereizigers of medewerkers van de NS met grote regelmaat identiteitsbewijzen, portemonnees, tassen en treinkaartjes terug.

"Ondanks de hoge prijs worden deze objecten vaak achtergelaten in de trein", aldus woordvoerster Annelou van Egmond van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Naast mobiele telefoons komt het ook steeds vaker voor dat reizigers hun iPad of laptop in de trein laten liggen. Weliswaar staan deze mobiele apparaten nog niet in de top 10 van meest gevonden voorwerpen in de trein, maar ze zijn hard bezig met hun opmars.

Het is opmerkelijk dat reizigers zo argeloos met hun dure apparaten omgaan. Men zou veronderstellen dat ze wel wat zuiniger op deze spullen letten. Naast het feit dat ze veel geld moeten neerleggen om hun kwijtgeraakte spullen te vervangen, zijn ze bovendien ook nog eens belangrijke en soms zelfs gevoelige informatie kwijt. Ook brengt het kwijtraken van een smartphone veel rompslomp met zich mee: je moet het melden bij je provider om je simkaart te laten blokkeren, aangifte van vermissing doen bij de politie, aan je contacten doorgeven dat je tijdelijk niet bereikbaar bent (of onder een ander nummer), al hun nummers opnieuw opvragen, etc.

Gelukkig zijn er ook eerlijke reizigers die de gevonden voorwerpen afgeven aan het NS-personeel. Je kunt dan contact opnemen met de servicebalie, de servicemedewerkers kijken vervolgens of je kwijtgeraakte spullen bij de gevonden voorwerpen ligt. Je moet hiermee wel vlotjes zijn, want tweemaal per jaar veilt de NS deze spullen in dichte dozen. Kopers weten dus van tevoren niet wat ze aanschaffen.

Jaarlijks raken treinreizigers zo’n 40.000 producten kwijt. Dat aantal is al een aantal jaren stabiel.