Google presenteert tijdens SXSW het nieuwste speeltje, de pratende schoen. De schoen maakt verbinding met je telefoon en sociale netwerken en reageert op de omgeving.

Het is Google’s manier om meer alledaagse voorwerpen te veranderen in motiverende sociale objecten. De coachende schoen meet allerlei vormen van beweging en praat daarover tegen de drager. Veel beweging zorgt voor positieve feedback, bij luiheid kraakt het schoeisel je echter genadeloos af.

Het concept is bedacht door ontwerpbureau Yes Yes No. Google wil het idee breder toepassen, zodat meer veelgebruikte producten kunnen communiceren met groepen en personen.

Vrienden hebben een aanzienlijke invloed op je gedrag, een gegeven waar steeds meer onderzoekers aandacht voor hebben. De geautomatiseerde persoonlijkheid moet dat effect een positieve draai geven en zou dus eigenlijk een vriend moeten worden, voor de drager.

Motiverende producten zijn al langer een trend, bijvoorbeeld het reninstrument Nike Fuelband, die sportgewoontes van gebruikers deelt met vrienden via een sociaal netwerk.

Het project is momenteel niet meer dan een concept, dus bewaar je oude muiltjes nog even. Toch was Google Glass ooit ook niet meer dan een vage droom.