2min

Vandaag is bekend geworden dat Samsung de benchmarkresultaten van alle Galaxy S4 toestellen manipuleert. Het doet dit door de kloksnelheid van de GPU (videokaart) te verhogen als bepaalde applicaties op de Galaxy S4 worden opgestart. Dit resulteert in een situatie waarin bepaalde benchmarks beschikken over een kloksnelheid van 533MHz terwijl de games op het toestel over maximaal 480MHz beschikken.

Samsung manipuleert hiermee de beoordelingen van reviewers wereldwijd. Veel websites, ook Techzine, maken gebruik van benchmarks om te kijken hoe goed een toestel presteert ten opzichten van de concurrenten. Dit geeft ons een nette basislijn, uiteraard testen we ook de gebruikerservaring, unieke softwarefeatures, de camera, het geluid, noem het allemaal maar op. Toch zijn die benchmarks ook een onderdeel van onze tests en daarin worden we door Samsung geflest, iets wat wij in elk geval niet zo netjes vinden.

Anandtech bracht de manipulatie aan het licht toen ze uitgebreide testen deden met hun Galaxy S4 toestellen. Zij kwamen erachter dat er op de achtergrond in de gaten wordt gehouden welke applicaties er draaien en er een zogenaamde Benchmarkbooster wordt ingeschakeld als bepaalde benchmarkapplicaties worden opgestart. Het zou gaan om Antutu, BenchmarkPi en Quadrant en GLBenchmark 2.5.1. Deze Benchmarkbooster stelt de GPU af op een hogere kloksnelheid, namelijk 533 MHz in plaats van 480MHz, daarnaast wordt de CPU op een hogere kloksnelheid draaiende gehouden zodat in bijvoorbeeld BenchmarkPi een hogere score neergezet kan worden. Dit is een hele korte benchmark en de score valt hoger uit als de CPU al op een hogere kloksnelheid draait dan wanneer de CPU omhoog moet klokken vanuit idle.

Deze trucs om de hardware betere prestaties neer te laten zetten werden zowel in de Qualcomm als de Exynos versie van de Galaxy S4 gevonden. Of Samsung deze trucs in meer toestellen heeft zitten is nog onduidelijk. Het is voor de consument die een eerlijke vergelijking wil in elk geval geen goede zaak. Ook voor ons als testers van smartphones is het geen wenselijke situatie. Wij moeten maar hopen dat de resultaten die we meten ook kloppen met de realiteit als de gebruiker straks games gaat spelen. Ook zal deze actie van Samsung mogelijk andere fabrikanten aanzetten om hetzelfde te doen, waardoor de scores helemaal moeilijk vergelijkbaar worden. Fabrikanten moeten niet hun energie stoppen in het optimaal misleiden van benchmarkresultaten, die tijd kunnen ze beter steken in het verbeteren van de gebruikerservaring.

Dat Samsung vals speelt wil overigens niet zeggen dat de Galaxy S4 eigenlijk een heel slecht toestel is. De scores mogen dan vervalst zijn, het toestel behoort op dit moment wel gewoon tot de top van de markt. Het zou echter wel kunnen dat bepaalde toestellen eigenlijk een stuk beter zijn als de Galaxy S4 maar dat dit er nu niet uit komt.