Apple beweerde tijdens de presentatie van de iPhone 5S dat de nieuwe smartphone tweemaal zo snel zou zijn als dienst voorganger. Dergelijke claims zijn vaak nogal positief uitgedrukt en komen er in de praktijk vaak maar deels uit. Dankzij scores in GFXBench krijgen we een beter beeld van de snelheid van Apple’s nieuwe vlaggenschip.

In GFXBench 2.5 scoort de iPhone 5S bij de offscreen-test (renderen in Full HD) een framerate van 56 beelden per seconde, ten opzichte van 29,8 frames met de iPhone 5. Daarmee komt het nieuwe topmodel inderdaad in de buurt van Apple’s claim. In de onscreen-test is de vooruitgang echter minder groot, de scores bedragen dan respectievelijk 53 en 41,1 beelden per seconde. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de maximale framerate in de onscreen-test gelimiteerd wordt op 60 beelden per seconde, daardoor kan het gemiddelde op de makkelijke momenten minder makkelijk omhoog worden getrokken. De iPhone 5S zit normaal gezien immers makkelijker tegen die limiet aan.

Wel moeten we opmerken dat ontwikkelaars hun software waarschijnlijk moeten aanpassen om de kracht van de iPhone 5S volledig te kunnen benutten en dat het dus nog enige tijd kan duren voordat de consument kan profiteren van de prestatieverbeteringen in normale apps. De iPhone 5S heeft een 64-bit processor en ondersteunt OpenGL ES 3.0, waarmee een deel van de verbeteringen zijn bereikt.

Scores in tests als 3DMark en Geekbench zijn vooralsnog niet beschikbaar, maar zullen ongetwijfeld geen weken meer op zich laten wachten. Scores van de iPhone 5C zijn ook nog niet beschikbaar.