3min

Techzine was gisteren aanwezig bij de perspresentatie van de LG G3 en als een van de weinigen hadden wij de mogelijkheid om een interview te houden met Won Kim, de persoon die gaat over de marketing en sales binnen Europa. Kim deed onder meer de uitspraak dat de G3 begin juli in de Europese winkels zal liggen, voor waarschijnlijk dezelfde prijs als de introductieprijs van de LG G2, dat toestel kwam op de markt met een adviesprijs van 549 euro.

Aangezien Nederland voor LG een van de belangrijke landen is -de LG G2 en de Nexus 5 waren in Nederland ook direct beschikbaar- kunnen we ervan uitgaan dat de LG G3 begin juli ook in de Nederlandse winkels zal liggen. De primeur is echter voor thuisland Zuid-Korea: daar is het toestel sinds vandaag te koop. De prijs van het toestel zal om en nabij de 549 euro liggen, als de prijs hiervan afwijkt, is dat waarschijnlijk omhoog, niet omlaag. Dit omdat de hardware in het toestel van het hoogste niveau is.

LG gaat uit van eigen kracht

Tijdens het interview liet Kim verder weten dat LG met de G3 het succes van het bedrijf op de mobiele markt wil vergroten. Het bedrijf wil stap voor stap doorgroeien op de mobiele markt, met zowel smartphones, tablets als wearables. Op de vraag of Kim niet bang is voor partijen als Huawei en Lenovo, die met grote marketingbudgetten proberen marktaandeel te veroveren, zei hij: ja en nee. Kim stelt dat LG uitgaat van eigen kracht en dat het bedrijf in enorm veel productgroepen aanwezig is. LG verkoopt uiteindelijk ook koelkasten, wasmachines, televisies en dergelijke, dat zorgt er automatisch voor dat mensen vaker voor LG zullen kiezen.

LG stopt geen bakken met geld in marketing

Verder laat hij weten dat LG geen bakken met geld zal pompen in marketing. Kim gelooft in unieke campagnes die op maat voor het product zijn gemaakt en die resultaatgericht zijn. Hij geeft wel aan dat concurrenten die met enorm veel geld smijten een gevaar kunnen zijn. LG heeft als doel om dit jaar nog steviger de derde positie op zowel de smartphone- als de tabletmarkt in handen te krijgen. Een doel dat veel andere fabrikanten zoals HTC, Huawei, Nokia en Sony ook hebben.

LG ziet ook veel toekomst in wearables. Eind juni zal er meer bekend worden gemaakt over de LG G Watch, waarschijnlijk tijdens Google I/O. Dit is het ontwikkelaarsevenement van Google waar ook Android Wear zal worden gepresenteerd. Dat zal echter niet de enige wearable zijn die LG dit jaar op de markt brengt, zo verzekerde Kim ons.

WebOS op smartphones niet uitgesloten

Tot slot liet Kim weten dat LG heeft gekozen voor Android als primair besturingssysteem voor smartphones, maar dat het nog steeds openstaat om met meer besturingssystemen te werken. Daarmee blijft de kans bestaan dat LG nog een Windows Phone-toestel zal gaan maken in de toekomst. Recent heeft LG ook een toestel gemaakt met Firefox OS, dit toestel is alleen in Brazilië verkrijgbaar, LG ziet op dit moment echter geen markt in Europa voor toestellen met Firefox OS. Op de vraag of er wellicht smartphones gaan komen met WebOS had Kim een kort antwoord: dat is momenteel niet aan de orde. WebOS is recent op de televisies van LG geïntroduceerd en daar wordt nu eerst op gefocust. Het is prematuur om nu al te praten over mobiele apparaten met WebOS. Kim sluit dit dus niet uit, maar het komende jaar lijkt dat zeker niet aan de orde te zijn.