2min

Als het aan analiste Katy Huberty van Morgan Stanley ligt heeft Apple opnieuw goud in handen. Na het succes van de iPod, iPhone en iPad zal de iWatch de nieuwe goudhaan van het Amerikaanse bedrijf worden. Dankzij de merktrouwe consument zal Apple in een jaar tijd 30 tot 60 miljoen stuks van de iWatch verkopen, zo voorziet Huberty.

De langverwachte iWatch moet volgens Huberty al in het eerste jaar na lancering een aanzienlijk succes worden. Volgens de analiste zal het horloge een prijs van 300 dollar krijgen. Het horloge zal als warme broodjes over de toonbank gaan, want in het eerste jaar verwacht Huberty al verkoopcijfers van zo’n 30 miljoen stuks. In het beste geval wordt zelfs het dubbele daarvan behaald.

Zaken als merktrouwheid worden door Huberty aangehaald als redenen voor Apple’s mogelijke nieuwe succes. Volgens de analiste zou 90 procent van de mensen met een Apple-product graag in de toekomst opnieuw een product van het bedrijf kopen. Dat is 17 procent meer dan in december 2011 en geen enkel bedrijf komt daarbij in de buurt. Samsung, Nokia en LG moeten behalen in hetzelfde onderzoek percentages van respectievelijk 77, 58 en 41 procent.

We kunnen inmiddels wel stellen dat Apple bij lange na niet de eerste op de markt voor wearables is. Zo zijn er al een aantal kleinere partijen zoals Fitbit, Jawbone en Pebble die meerdere producten hebben uitgebracht. Het afgelopen jaar heeft Samsung met verschillende Gear-producten ook een flinke duit in het zakje gedaan en inmiddels zijn de eerste producten met Google’s Android Wear ook uitgebracht.

Toch was Apple ook niet de eerste met een mediaspeler, smartphone of tablet. In al die gevallen wist het Amerikaanse bedrijf echter een flinke slag te slaan ten opzichte van de concurrentie. Velen zeggen dat Apple keer op keer een revolutie teweegbracht door een combinatie van goed doordachte producteigenschappen en degelijke software.

De iWatch wordt later dit jaar of begin volgend jaar verwacht. Ter zijner tijd zullen we zien of Apple het huzarenstukje opnieuw kan herhalen en of Huberty’s voorspellingen waarheid worden.