2min

Motorola heeft in totaal 15,1 miljoen smartphones verkocht in de eerste helft van 2014. In het eerste kwartaal gingen er 6,5 miljoen over de toonbank en in het tweede kwartaal 8,6 miljoen. De meest populaire toestellen zijn de Moto E en de Moto G.

Met 15,1 miljoen verkochten smartphones doet Motorola het helemaal niet slecht, zeker niet als je je bedenkt dat het bedrijf erg weinig aan marketing doet. Het kiest ervoor om aan de onderkant van de markt een zo goed mogelijke smartphone uit te brengen en hoopt dat de media en de mond tot mond reclame de rest doen. Tot op heden lijkt dat aardig te werken, zeker als we kijken naar de Moto E (review) en Moto G (review), maar dat is geen garantie voor langdurig succes.

We zien namelijk nu meer fabrikanten die zich gaan bemoeien met de onderkant van de smartphonemarkt. Vooral Chinese fabrikanten als Alcatel, Huawei, Lenovo en Xiaomi zijn actief op dat prijspunt. Lenovo is echter geen probleem voor Motorola want na de zomer wordt waarschijnlijk de overname van Motorola door Lenovo afgerond. Met de huidige aantallen is Motorola mogelijk HTC al voorbij en hijgt het in de nek bij Sony.

De vraag is wat Motorola nog meer in petto heeft want wil het een volgende stap gaan maken dat zal het meer moeten gaan doen. Het lijkt er ook op dat het bedrijf in de tweede helft van het jaar nog met vier toestellen gaat komen en in elk geval één wearable. Later deze maand verschijnt waarschijnlijk de Moto X+1 en de Moto 360 smartwatch. Verder zijn er al geruchten over een Moto G2 en lijkt de Nexus 6 ook door Motorola gemaakt te worden. Genoeg producten op de planning dus, of het voldoende is om door te groeien naar een top vijf positie zal moeten blijken.