Apple-medewerkers in het Australische Carindale namen het niet zo nauw met de privacy van klanten. Privacygevoelige foto’s werden ontvreemd van ter reparatie ingestuurde iPhones.
Apple heeft de vier betrokken werknemers van de betreffende Australische Apple Store inmiddels ontslagen. Het illustere viertal plukte onder meer “expliciete” foto’s van telefoons die ter reparatie waren aangeboden. Ook maakten ze zelf twijfelachtige foto’s van vrouwelijke collega’s. Onder meer close-ups van borsten en billen werden gedeeld op chats met andere personeelsleden. Daarbij werden de gefotografeerde lichaamsdelen van een waardebeoordeling voorzien. Op moment van aanhouding werden 100 foto’s van klanten en genoemde vunzige eigen kiekjes aangetroffen. Apple zelf zegt dat er geen bewijs is gevonden dat de medewerkers foto’s zonder toestemming van de eigenaar hebben gestolen. Of dat er foto’s gemaakt zijn zonder toestemming. De officiële verklaring van Apple is hier te lezen.
Leeghalen voor inleveren
De gang van zaken – al dan niet opgeblazen – zet een mens natuurlijk wel aan het denken. Want als je als consument een smartphone ter reparatie aanbiedt, laat je dan al je gegevens hierop staan? In het geval van iOS is het bijvoorbeeld erg eenvoudig om via iTunes of iCloud een volledige back-up van een toestel te maken. Daarna kan het apparaat volledig gewist worden via Instellingen, Algemeen, Stel opnieuw in en Wis alle inhoud en instellingen. U kunt de telefoon of tablet vervolgens met een gerust hart afgeven. Na ontvangst van het gerepareerde of vervangende apparaat zet u de back-up weer terug en klaar. Bij Android-telefoons werkt dit wat minder eenvoudig, maar er zijn back-up-apps voor te vinden. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een back-up op een geheugenkaart maken. Die moet u dan niet vergeten te verwijderen alvorens u het toestel inlevert.
Natuurlijk zijn er ook situaties waarin een toestel niet goed functioneert en daarom ter reparatie aanbiedt, in dat geval moet je maar hopen dat de reparateurs geen misbruik maken van je data.