Vriendensites, of social networkingsites, zijn enorm populair. Geen enkele site in deze categorie kan echter tippen aan de populariteit van de Zuid-Koreaanse site Cyworld, dat maarliefst 22 miljard pageviews per maand heeft.
Cyworld bestaat al sinds 1999, maar werd pas echt populair toen de site in 2003 werd gekocht door SK Communications. Door het toevoegen van een aantal handige features is de site inmiddels uitgegroeid tot een gigantische community met meer dan 22 miljard pageviews per maand.
Het concept van Cyworld verschilt niet veel van die van andere social networkingsites. Mensen kunnen zich registreren en een eigen homepage opzetten. Bij Cyworld heet zo’n persoonlijke pagina een minihompy. Gebruikers kunnen vervolgens hun minihompy linken aan die van hun vrienden en zo een vriendennetwerk creëeren. Cy in Cyworld betekent relatie in het Koreaans en dat is het belangrijkste onderdeel van de site. Zodra mensen een bepaald aantal vrienden hebben, blijven ze terugkomen op de site.
De Zuid-Koreanen twintigers hebben de site inmiddels massaal ontdekt, want 92 procent van alle twintigers heeft een eigen minihompy. Cyworld heeft ook nationale sites in Japan, Taiwan en China en binnenkort komt de eerste Europese versie in Duitsland online. In China bestaat de site sinds april dit jaar, maar ook daar heeft Cyworld al één miljoen gebruikers.
Veel gebruikers is interessant, flinke opbrengsten nog leuker en daarin heeft Cyworld ook iets slims verzonnen. Standaard krijgt elke gebruiker een vrij kale minihompy. Cyworld heeft echter een winkel waarin allerlei digitale elementen worden verkocht, waarmee de minihompy opgeleukt kan worden. Deze dienst is zo succesvol dat Cyworld daar 78 procent van haar omzet uithaalt. Twaalf procent van de inkomsten wordt gehaald uit advertenties. De laatste tien procent komt uit mobiele services, zoals de mogelijkheid om de minihompy te bekijken of bij te werken via een mobiele telefoon. Aangezien er massaal gebruik gemaakt wordt van de diensten maakt Cyworld een omzet van 150.000 euro per dag.
Vanzelfsprekend hebben zoveel gebruikers en pageviews enorm veel dataverbruik. Cyworld heeft daarom een datacenter met daarin 3.000 servers. De servers worden gedeeld met de instant messaging service NateOne, die gerelateerd is aan Cyworld. Omdat zoveel mensen gebruik maken van de servers, kunnen de beheerders goed zien wat er zich afspeelt in de echte wereld. Als Zuid-Korea bijvoorbeeld moet aantreden op het WK, dan zijn er weinig Koreanen online, maar in de rust is er juist een enorme piek waar te nemen.
Zoals gezegd verschijnt er binnenkort een Cyworld in Duitsland. Cyworld zoekt daarvoor een Duitse partner, omdat het de cultuur in het land wil respecteren. Zo zijn Duitse vrouwen niet echt te porren voor alle schattige opleuk items waar Koreanen gek op zijn. Cyworld zegt echter bijna rond te zijn met haar huidige gesprekspartner. France Telecom heeft inmiddels ook al interesse getoond in de dienst.