2min

De afgelopen zes maanden zijn er meer dan vierduizend klachten binnengekomen bij de Consumentenautoriteit. De organisatie ziet dat er daarbij een verschuiving heeft plaatsgevonden. Consumenten klagen vooral over producten die niet op tijd worden geleverd of over het niet reageren op klachten.

Dat meldt de Consumentenautoriteit vandaag op zijn website. Volgens de vereniging klagen steeds minder mensen over sms-diensten. Het afgelopen half jaar ontving de consumentenorganisatie gemiddeld 180 klachten per maand over sms-diensten. In 2010 was dat gemiddeld 290 klachten.

De meeste klachten gaan tegenwoordig over het niet op tijd leveren van producten, het niet reageren op klachten en het niet op tijd terugstorten van het bedrag binnen de wettelijk gestelde termijn. "Online kopen is handig en voordelig omdat je eenvoudig prijzen en aanbieders kunt vergelijken. Daar waar het misgaat zien wij dat consumenten erg actief zijn om hun recht te halen", aldus de directeur van de Consumentenautoriteit Bernadette van Buchem.

Ook het aantal klachten over online datingservices neemt de laatste tijd toe volgens de Consumentenautoriteit. Consumenten klagen dat het lidmaatschap stilzwijgend wordt verlengd. De meeste gebruikers denken dat ze een proefabonnement voor een bepaalde periode hebben afgesloten, maar dat wordt stilzwijgend omgezet in een vast lidmaatschap. Daarnaast vinden consumenten dat datingwebsites niet duidelijk vermelden hoe je met het bedrijf in contact kunt komen en wat de prijzen van de dienst zijn.

De Consumentenautoriteit adviseert consumenten dat ze eerst kijken of er contactgegevens op de website staan. Verder raadt de organisatie aan om te kijken of de webwinkel bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd en dat consumenten naar recensies op internet van andere gebruikers zoeken. Ten slotte is het verstandig om te kijken of een webwinkel het Thuiswinkel Waarborglogo op zijn site heeft staan. Als je vermoedt dat de site het logo heeft gekopieerd, kun je op de website van het Thuiswinkel Waarborg kijken of de webwinkel geregistreerd staat in hun systeem.

Dankzij nieuwe Europese regelgeving zijn consumenten voortaan beter beschermd tegen online aankopen. Naast de 14 dagen bedenktijd moeten verkopers het product binnen 30 dagen leveren. Zo niet, dan heeft de koper het recht om de aankoop te annuleren. Verder is de verkoper aansprakelijk voor eventuele schade aan of verlies van het pakje tijdens de levering.