2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het Finse technologiebedrijf Kiosked wil de manier waarop uitgevers op internet geld verdienen radicaal gaan veranderen. Het bedrijf wil bijvoorbeeld advertentiebanners vervangen door foto’s die voorzien zijn van tags en links die de bezoeker doorstuurt naar bepaalde de pagina van een adverteerder.

Niets nieuws onder de zon, zou je op het eerste gezicht zeggen, maar schijn bedriegt. Het technologiebedrijf heeft een online archief geopend dat maar liefst vijf miljoen stockfoto’s bevat. Iedere internetgebruiker mag deze foto’s voor zijn website gratis gebruiken.

Maar er zit wel een klein ‘addertje’ onder het gras. De foto’s zijn getagged met gerelateerde advertenties. Dus wie zo’n foto op zijn website plaatst ziet ook een icoontje op de foto verschijnen, door daar met de muis overheen te gaan verschijnen er relevante advertenties. Klikt men op een van deze advertenties dan zal men worden doorgelinkt naar de website van de adverteerder. Als dit leidt tot een conversie, bijvoorbeeld het afsluiten van een abonnement of de verkoop van een product, dan krijgt de copyrighthouder van de foto, de uitgever en Kiosked een deel van de opbrengst.

Een internetgebruiker kan bijvoorbeeld de foto van een Ferrari gebruiken om zijn reis naar Maranello, waar de fabriek van Ferrari staat, te beschrijven op zijn weblog. Volgens het nieuwe concept van Kiosked kan deze foto dan relevantie advertenties tonen met vliegreizen naar Italië of een hotelovernachting in een Italiaanse regio.

Micke Paqvalen, de medeoprichter van Kiosked, is zeer enthousiast over zijn idee. "We zullen het internet op z’n kop zetten. We zullen hervormen naar waar het aanvankelijk voor was bedoeld: ’s werelds grootste markt zonder vervelende reclamebanners."

Analisten zijn voorzichtig positief over het plan van Paqvalen, maar waarschuwen dat dit voornemen niet de bannermarkt op korte termijn ten gronde zal richten. Zij vermoeden dat uitgevers eerst een berekening zullen maken of zij op deze manier meer inkomsten zullen genereren dan via de huidige banners. Het zal dus eerder een extra verdienmodel worden dan een vervanger van.