De Canadese consumentenwaakhond heeft juridische stappen ondernomen tegen Google. De zoekgigant wordt ervan beschuldigd misbruik te maken van de dominante positie die het inneemt op de markt voor zoekmachines.

Het doel van de rechtszaak is om Google ertoe te dwingen informatie over de eigen handelspraktijken te delen. Hiervoor zouden ook contracten van Google inzichtelijk moeten worden. De organisatie geeft aan redenen te hebben om te geloven dat Google, in ieder geval sinds 2005, zich bezighoudt met anti-competitief gedrag.

Dit gedrag bestond onder andere uit het tekenen van exclusieve deals met ontwerpers van mobiele besturingssystemen, online uitgevers en webbrowser-ontwikkelaars. Ook zou Google in de zoekresultaten eigen diensten zoals Google News eerder weergeven dan alternatieven van concurrenten.

Google wordt er tevens van beschuldigd dat het de data die naar voren komt uit AdWords alleen deels met licentiehouders. Hierdoor is het voor bedrijven die via andere diensten advertenties willen adverteren onmogelijk om inzicht te krijgen in de zoekresultaten van Google.

Dat lijkt op zich geen probleem, afgezien van Google’s dominantie positie. Door die dominantie in de markt van zoekmachines zouden hierdoor geen betrouwbare gegevens verkregen kunnen worden door bedrijven die niet bij Google willen adverteren. Bedrijven worden zodoende min of meer gedwongen om via Google te adverteren.

Google geeft als reactie hierop aan dat hetzelfde al eerder door de Federal Trade Commission van de Verenigde Staten uitgezocht is. Google heeft toen veranderingen doorgevoerd. Eén van die veranderingen was het verwijderen van de AdWords-beperkingen voor partijen die geen licentie hebben.

In Canada gaat 90 procent van het geld dat verdiend wordt met online advertenties naar Google. Hierdoor is het bedrijf veruit de dominantste speler op deze markt.