2min

Google zou Samsung op de huid zitten om ervoor te zorgen dat de Galaxy-smartphones en -tablets minder volgepropt worden met software. De relatie tussen de twee technologiebedrijven zou de afgelopen week een grote verandering zijn ondergaan.

"De Magazine UX was voor Google de druppel"

Re/code meldt dat Samsung eieren kiest voor zijn geld onder de druk van Google. Het Zuid-Koreaanse bedrijf zou door Google zijn verzocht om zijn smartphones van minder eigen software te voorzien en het uiterlijk van Android minder ingrijpend aan te passen. De Magazine UX die Samsung met de nieuwe Galaxy NotePro- en Galaxy TabPro-tablets introduceerde zou voor Google de druppel zijn geweest. Deze interface werd al direct vergeleken met Windows 8 en Flipboard en liet weinig over van het originele uiterlijk van Android.

Ook in onze recensies hebben we ons regelmatig geërgerd aan de vele extra applicaties die Samsung toevoegt. De Samsung Galaxy Note 2014 Edition (review) werd bijvoorbeeld bekritiseerd vanwege de aanwezigheid van maar liefst 54 applicaties terwijl de Google Nexus 7 (review) er 31 bevat. Apple’s iPad’s zijn zelfs maar van 20 applicaties voorzien.

"Systeemupdates kunnen sneller uitgerold worden"

De vele extra applicaties zijn vaak gratis te verkrijgen in de Play Store, zijn niet te verwijderen, worden zelden gebruikt en nemen wel opslagruimte en systeemprestaties in beslag. Voor gebruikers heeft het ook een voordeel als Samsung minder aanpassingen doorvoert in Android; Systeemupdates kunnen dan sneller uitgerold worden, omdat Samsung minder tijd nodig zal hebben om de update te ontwikkelen.

In plaats van eigen alternatieven te bouwen, zal Samsung volgens Re/code meer nadruk gaan leggen op Google’s applicaties voor bijvoorbeeld films en muziek. Het is in eerste instantie onduidelijk of Google andersom ook Samsung tegemoet komt, wel werd eerder deze week bekendgemaakt dat de twee bedrijven een langdurige overeenkomst voor elkaars patenten hebben afgesloten.

De relatie tussen Google en Samsung zou de afgelopen weken aanzienlijk zijn veranderd. De twee bedrijven hebben intensieve gesprekken gevoerd en daarbij is vooral Samsung’s visie op Android bijgedraaid, richting die van Google.