De Belgische telecomtoezichthouder BIPT heeft telecomoperator Lycamobile een boete van ruim 1 miljoen euro opgelegd. De telecomoperator heeft het nagelaten de nummers van zijn abonnees in te voeren in een centrale Belgische nummerdatabase voor de nooddiensten.
Volgens het BIPT is het Britse Lycamobile in gebreke gebleven met het toevoegen van het nummerbestand van zijn abonnees aan een centrale nummerdatabase voor de Belgische nooddiensten. Hierdoor krijgt de Mobile Virtual Network Operator (MVNO) een boete van 1,35 miljoen euro.
Centrale nummerdatabase
Vanaf 2022 zijn Belgische telecomoperators verplicht de nummers van hun abonnees door te geven aan een centrale nummerdatabase van de Belgische overheid. Deze database wordt gebruikt door de Belgsiche nooddiensten om snel en efficiënt adres- en andere persoonsgegevens te vinden van mensen die een telefonische noodoproep doen. Het beheer van de centrale database lag eerder in handen van Belgische telecomoperator Proximus.
In hoger beroep
Het is niet bekend waarom Lycamobile de nummers van zijn klanten niet aangaf. De Britse MVNO-aanbieder gaat in beroep tegen de boete van het BIPT bij het Belgische Markthof.
Lees ook: Privégegevens van Belgische Orange-klanten online te koop aangeboden