Organisaties schieten tekort in het ondersteunen van hun IT- en securitypersoneel bij het omgaan met stress door cyberincidenten. Bijna de helft van IT-professionals voelt zich onvoldoende veerkrachtig, terwijl werkgevers de menselijke factor over het hoofd zien.
Dat blijkt uit onderzoek van Zscaler. Voor de bedrijfscontinuïteit vormt de ontwikkeling een ernstig risico. James Tucker, Head of CISO’s in Residence bij Zscaler EMEA, benadrukt dat effectieve cyberveerkrachtstrategieën drie elementen bevatten: “processen, technologie en mensen”. Volgens Tucker begrijpen bedrijven wel hoe technologie en operationele processen continuïteitsstrategieën beïnvloeden, maar worden mensen vaak over het hoofd gezien.
“Iedereen is zo gefocust op technologie, maar ze negeren of vergeten de menselijke factor, alsof die optioneel is”, aldus Tucker. Dit terwijl 43 procent van de IT-professionals aangeeft dat hun organisatie het verband tussen persoonlijke veerkracht en de algehele veerkracht van de organisatie niet ziet.
Stress onderschat
De bevindingen uit het onderzoek laten zien dat technologie en processen wel aandacht krijgen, maar de menselijke impact verwaarloost wordt. Van de ondervraagde IT-professionals geeft 47 procent aan zich slechts ‘enigszins veerkrachtig’ of zelfs minder te voelen.
Daarnaast vindt de helft van de respondenten dat hun organisatie onvoldoende inzicht heeft in de dagelijkse stress en mentale belasting die gepaard gaan met het afhandelen van cyberincidenten. Door dit gebrek aan bewustzijn gelooft 51 procent niet dat hun werkgever zich actief bezighoudt met hun persoonlijke veerkracht.
Het is dan ook niet verrassend dat er weinig aandacht wordt besteed aan het monitoren van persoonlijke veerkracht. Volgens de respondenten meet slechts 37 procent van de organisaties persoonlijke veerkracht actief via enquêtes. Minder dan een derde brengt de individuele veerkracht überhaupt in kaart.
Tip: Zscaler Cellular brengt Zero Trust naar IoT- en OT-apparaten