2min

Nieuwe regelgeving in de Amerikaanse staat Californië moet ervoor zorgen dat websites, apps en online diensten gericht op jongeren vanaf 2015 verplicht zijn om gebruikers de mogelijkheid te bieden om met één druk op de knop alle online geposte informatie te verwijderen. Hiermee wil de staat ervoor zorgen dat de jongeren niet de rest van hun leven worden gestraft voor de fouten die ze maakten als een tiener.

James Steyer, oprichter van non-profit-onderneming Common Sense Media, gaf in een brief naar Jerry Brown, gouverneur van Californië, aan: "Kinderen en tieners delen veel persoonlijke informatie van zichzelf en van anderen, zonder over de consequenties na te denken."

Met de nieuwe regelgeving wordt het ook verboden om de persoonlijke informatie van jongeren te gebruiken om reclame te maken voor producten of diensten die in Californië verboden zijn voor tieners, zoals bijvoorbeeld alcohol, tabak en tatoeages.

Overigens zitten er wel wat gaten in de nieuwe wet. Wanneer een jongere besluit gebruik te maken van de nieuwe delete-knop worden de gegevens wel van de website afgehaald, maar niet per se van de server. Daarnaast zullen bijvoorbeeld foto’s van de persoon in kwestie niet verwijderd worden wanneer ze door iemand anders zijn gepost.

The Center for Democracy and Technology, een andere non-profit-organisatie die zich sterk maakt voor internetvrijheid, was fel tegen de wet. Volgens de organisatie zou de regelgeving verwarrend zijn en zou het ervoor zorgen dat jongeren minder toegang tot internet hebben.

"We zijn principieel ongerust dat deze legale onzekerheid voor websitebeheerders ze zal gaan ontmoedigen om nieuwe content en diensten uit te brengen voor jonge gebruikers en ervoor zal zorgen dat populaire sites en diensten die jongeren aanspreken hen zullen verbieden om gebruik te maken van hun services," gaf de groep aan in een brief naar de makers van de wetten.

Websitebeheerders en app-ontwikkelaars hebben tot januari 2015 om de regelgeving toe te passen.