2min

Vandaag heeft Google Android Studio 3.2 uitgebracht. De nieuwste versie van de software beschikt over flink wat nieuwe en nuttige functies voor ontwikkelaars. Denk aan een nieuw format om apps mee te publiceren, een tool die het energieverbruik van een app in kaart brengt en een verbeterde emulator.

Net als elk jaar heeft Google ook de update van dit jaar tijdens zijn IO-ontwikkelaarsconferentie in mei onthuld. Hier een lijst met de nieuwe functies die naar de app komen:

  • Nieuwe appbundel: Wellicht de belangrijkste functie die Google uitbrengt. De appbundel is een manier om APK’s met verschillende bestandsformaten te publiceren. Eindgebruikers kunnen apps daarmee sneller downloaden. Dat is een slim proces: als een gebruiker je app downloadt, krijgen ze alleen de bestanden die nodig zijn voor hun apparaat.
  • Material design update en ondersteuning voor slices: De update biedt toegang tot verbeterde Material Design-widgets, waaronder BottomNavBar, cards en buttons. Ook is er ondersteuning voor het MaterialComponents-thema en de bibliotheek. Daarnaast biedt Android Studio 3.2 ook ondersteuning voor App Slices – een interactieve preview van een app die content laat zien, zonder dat de app geopend hoeft te worden.
  • Tool voor energieverbruik: Google werkt continu aan verbeteringen van de batterijduur van Android-telefoons. Deze nieuwe tool laat zien hoeveel van het batterijvermogen een app vraagt. Op die manier krijgen ontwikkelaars inzicht in het batterijgebruik van hun app en kunnen ze dat verbeteren.
  • Emulator snapshops: Android Studio 3.2 stelt je ertoe in staat om de staat van de emulator in een snapshot te vatten en andere snapshots te laden. Zo kan je heel precies bepaalde omstandigheden simuleren.
  • Virtuele camera voor de emulator: Deze functie neemt alles wat er op je scherm gebeurt op, evenals eventuele audio. Met een virtuele camera kan je verder verschillende scenario’s voor een augmented reality-app bekijken.
  • Automatische CPU-opname: Middels deze update kan je precies zien hoeveel een app van de CPU vraagt. Zo kunnen ontwikkelaars hun app efficiënter maken.