Abonneer je gratis op Techzine!

Google heeft de laatste hand gelegd aan zijn nieuwe indexeringsmethode genaamd Caffeine, wat niet meer betekent dan Cafeïne. Met deze nieuwe indexeringsmethode is Google in staat om sneller zijn zoekresultaten up2date te hebben en is daardoor ook een stuk actueler.

Vorig jaar augustus kondigde Google al aan dat ze aan Caffeine gingen werken. Nu 10 maanden later is het dan eindelijk af, het doel was om real-time content beter en sneller te kunnen indexeren. Dat is nu gelukt, Google is in staat om binnen enkele minuten alle Twitter feeds, forum posts, nieuwsartikelen en blogposts op te pikken en in de zoekresultaten te tonen wat Google een stuk actueler maakt, volgens Google zo’n 50%.


Google zegt dat Caffeine in staat is om honderdduizenden pagina’s per seconde toe te voegen aan de Google index. Het is de grootste wijziging aan de Google zoekmachine van de afgelopen 4 jaar.

Voorheen bestond de zoekmachine uit verschillende lagen, welke op basis van prioriteit en soort werden geïndexeerd en getoond in de resultaten. Dit werkte op zich niet slecht maar het zorgde ervoor dat Google niet in staat was om snel real-time content op te halen en te verwerken. Google splitst nu het web in kleine stukjes en indexeert deze continu, hiermee zorgt Google ervoor dat recent geplaatste content veel sneller wordt geïndexeerd en opgenomen in de resultaten.


Hoewel Google nu aangeeft dat alles is afgerond en ze volledig zijn overgestapt op Caffeine is dat niet onopgemerkt gegaan. Veel webmasters hebben de afgelopen maanden genoeg gemerkt van deze update. Google heeft namelijk een periode achter de rug waarin de spiders enorm vaak en lang op hun websites bleven spideren, het leek erop of de spiders alles opnieuw aan het indexeren waren.

Ook is een uitrol bij Google altijd in fases waardoor bepaalde datacenters zoekresultaten op basis van Caffeine serveren en andere nog niet, ook dit zorgt altijd voor spanningen bij webmasters want iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk blijven scoren in Google. Dat lukt echter niet altijd, op een website als Webmasterworld zijn hele discussies over de prestaties van Caffeine. De een heeft nergens last van en vindt het beter en de ander zit echt met de gebakken peren. Websites die al meer dan 10 jaar actief zijn en nu ineens 70% minder verkeer ontvangen dan voorheen van Google. De frustratie is af en toe goed te lezen, het kan uiteindelijk ook fataal worden voor bedrijven als ze niet (goed) meer gevonden worden in Google.

Google meldt in elk geval dat het een grote vooruitgang is, dat alles goed is gegaan en alle datacenters dus op Caffeine draaien. Degene die dus flink verloren hebben kunnen hun SEO expert weer gaan bellen en investeren in nieuwe optimalisaties.