Abonneer je gratis op Techzine!

Onderzoeksbureau comScore heeft becijferd dat Nederland wereldwijd het grootste percentage Twitter- en LinkedIn-gebruikers kent.

Dit is bekend geworden in een onderzoek dat vandaag is vrijgegeven. "De socialenetwerkmarkt in Nederland is erg uniek en zit vol met interessante dingen", zo vertelt Mike Read, uitvoerend directeur van comScore Europe. "Het is een van de markten waar een lokale socialenetwerksite, Hyves, nog altijd groter is dan Facebook, maar het verschil tussen beide wordt steeds kleiner."

Een ander interessante feit is volgens Mike Read dat Nederland wereldwijd het grootste percentage Twitter- en LinkedIn-gebruikers kent. Eén op de vier internetgebruikers zit of op Twitter of op LinkedIn.

Procentueel gezien is overigens praktisch elke Nederlandse internetgebruiker op een van de sociale netwerken te vinden. Van de 11,9 miljoen internetgebruikers in Nederland zit 11,5 miljoen op een sociaal netwerk. Een jaar geleden waren dit nog 9,7 miljoen mensen, wat een groei van achttien procent betekent.

Facebook zag dit jaar de bezoeken met maar liefst 76 procent stijgen in Nederland en Hyves, ondanks de vele negatieve publiciteit, met 1 procent krimpen. Ook Twitter zag het aantal unieke bezoekers stijgen, namelijk met 67 procent. Hetzelfde geldt voor LinkedIn dat een stijging zag van 70 procent.

"Nederland is op veel manieren een voorloper op het gebied van sociale netwerken", zo stelt Read.

Na Nederland waar Twitter het grootste bereik heeft, volgen Japan, Brazilië en Indonesië. Bij LinkedIn wordt Nederland gevolgd door Ierland, de Verenigde Staten en Canada.

Het is overigens onduidelijk hoeveel Nederlanders een Twitter-account hebben. Het aantal unieke bezoekers zegt namelijk weinig over het aantal tweeps.