De voormalige CEO van Google, Eric Schmidt, heeft op de D9 conferentie in Californië laten weten dat hij te kort is geschoten om Google op sociaal gebied groot te maken. Hij geeft aan dat hij meer zijn best had moeten doen om een deal met Facebook te sluiten.

Schmidt geeft aan dat hij enkele jaren geleden goed door had dat social media heel groot zou gaan worden. Hij geeft ook aan dat hij daar flink wat interne memo’s over heeft geschreven. Alleen heeft hij er te weinig achteraan gezeten waardoor er uiteindelijk niets is uitgekomen. Hij vindt dat hij daarin enorm te kort is geschoten en ook verantwoordelijk is voor Google’s falen op sociaal gebied.

Social media is inmiddels enorm belangrijk voor Google, Schmidt heeft ruimte gemaakt voor de nieuwe CEO en oprichter van Google, Larry Page. Page heeft het bedrijf enigszins gereorganiseerd en naar zijn eigen hand gezet, een belangrijke wijziging is dat Page grote bonussen heeft gehangen aan het succes van Google’s sociale producten. Hierdoor hoopt Page dat de werknemers van Google net een stapje harder gaan lopen en met goede ideeën voor sociale producten komen.

Recent kwam ook al op de markt met Google +1, een variant op Google’s Like button, waarmee gebruikers aan kunnen gegeven welk zoekresultaat zij goed vinden. Binnenkort zal de Google +1 knop ook voor uitgevers beschikbaar komen. Google zal de komende jaren in elk geval doorgaan met het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe sociale diensten.

Om Google een grote stap voorwaarts te laten maken zou zijn door een deal met Facebook te sluiten en de data van de Like button te krijgen. Iets wat Microsoft inmiddels voor elkaar heeft gekregen en ook al heeft geïntegreerd in haar zoekmachine Bing. Schmidt zegt dat Google meerdere malen heeft geprobeerd een deal te sluiten met Facebook, maar deze werden keer op keer afgewezen. Uiteindelijk was Microsoft bereidt te gaan met voorwaarden waar Google zich niet in kon vinden. Schmidt denkt dat wel dat hij beter zijn best had moeten doen om een deal met Facebook rond te krijgen.

Google’s sociale strategie zou een enorme boost kunnen krijgen als het Twitter zou inlijven. Google zou dan in één klap weer mee kunnen doen in het sociale media landschap. Schmidt zei hierop dat Google geen bedrijf hoeft te kopen want mensen zijn bereidt om ons hun informatie met Google te delen. Waarmee hij eigenlijk wil zeggen dat als Google een fatsoenlijk social media product ontwikkeld de bezoekers en leden vanzelf zullen komen.